Klassiska O’boy-förpackningen byts ut mot ståpåse med zip-lås

PUBLICERAD: 7 februari 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Den klassiska kartongburken av modell ”Cekacan” får stryka på foten, när en flexibel ståpåse med zip-lås blir den nya förpackningen för populära chokladdryckspulvret O’boy. (Bild Mondelēz Sverige. Bilden är ett montage)|

Populära chokladdryckspulvret O’boy får ny förpackning – den ikoniska kartongburken byts nu ut mot en flexibel ståpåse med zip-lås.
Sedan lanseringen 1960 har O’boy en alldeles speciell plats i svenskarnas hjärta, inte minst hos barn och ungdomar. Och lika speciell har förpackningen i form av en styv kartongburk – en så kallad Cekacan, utvecklad av ÅR Carton i Lund – blivit.

Men nu är det dags för den populära chokladdrycken att uppdatera både förpackning och design. Kartongburken, som stått i så många svenskars skafferi och köksskåp, byts nu ut mot en mer miljövänlig påse, som minskar både materialåtgång och transportpåverkan. Påsen är också försedd med en zip-funktion, som gör den återförslutbar.

Mondelēz Sverige (fd Kraft Foods), som äger varumärket O’boy, uppger att materialåtgången för den nya påsen är 60 procent mindre än för den gamla burken.

”Vi är jättestolta över den nya förpackningen och designen och vi hoppas att alla O’boy-älskare kommer att tycka om den lika mycket som vi gör. I samband med att vi uppdaterat förpackningen har vi även uppdaterat produktionslinjen i vår fabrik i Upplands Väsby. Vi minns ju alla den stora O’boy-krisen 2018, och vi vill aldrig att någon ska behöva stå utan O’boy igen!”, säger Sara Sjöholm, varumärkesansvarig för O’boy hos Mondelēz Sverige.

Refillpåsarna med 700 eller 1100 gram O’boy blir kvar i butikshyllorna. Säkert till stor glädje för de som har kvar den styva kartongburken och fyller på den efterhand… (Bild Mondelēz Sverige)

Mondelēz skriver i sitt pressmeddelande att O’boy-varianten Less Sugar också har uppdaterats och nu innehåller ännu mer kakao och ännu mindre socker. Den nya förpackningen, nya designen och O’boy Less Sugar har börjat rullas ut i butikerna den här veckan.

Förutom den klassiska kartongburken har O’boy sedan flera år också funnits i praktiska refillpåsar, för den som velat ha kvar burken och fylla på efterhand. Och Mondelēz uppger för packnews.se att refillpåsarna kommer att finnas kvar, även när Cekacan-burken försvinner.

”Refillpåsarna finns kvar i storlekarna 700 gram och 1,1 kilo och tillsammans med den nya förslutningsbara påsen på 450 gram täcker vi olika behov storleksmässigt”, säger Karin Senning Planstedt, presskontakt hos Mondelēz Sverige, till packnews.se

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx