Klassiska O’boy-förpackningen byts ut mot ståpåse med zip-lås

PUBLICERAD: 7 februari 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Den klassiska kartongburken av modell ”Cekacan” får stryka på foten, när en flexibel ståpåse med zip-lås blir den nya förpackningen för populära chokladdryckspulvret O’boy. (Bild Mondelēz Sverige. Bilden är ett montage)|

Populära chokladdryckspulvret O’boy får ny förpackning – den ikoniska kartongburken byts nu ut mot en flexibel ståpåse med zip-lås.
Sedan lanseringen 1960 har O’boy en alldeles speciell plats i svenskarnas hjärta, inte minst hos barn och ungdomar. Och lika speciell har förpackningen i form av en styv kartongburk – en så kallad Cekacan, utvecklad av ÅR Carton i Lund – blivit.

Men nu är det dags för den populära chokladdrycken att uppdatera både förpackning och design. Kartongburken, som stått i så många svenskars skafferi och köksskåp, byts nu ut mot en mer miljövänlig påse, som minskar både materialåtgång och transportpåverkan. Påsen är också försedd med en zip-funktion, som gör den återförslutbar.

Mondelēz Sverige (fd Kraft Foods), som äger varumärket O’boy, uppger att materialåtgången för den nya påsen är 60 procent mindre än för den gamla burken.

”Vi är jättestolta över den nya förpackningen och designen och vi hoppas att alla O’boy-älskare kommer att tycka om den lika mycket som vi gör. I samband med att vi uppdaterat förpackningen har vi även uppdaterat produktionslinjen i vår fabrik i Upplands Väsby. Vi minns ju alla den stora O’boy-krisen 2018, och vi vill aldrig att någon ska behöva stå utan O’boy igen!”, säger Sara Sjöholm, varumärkesansvarig för O’boy hos Mondelēz Sverige.

Refillpåsarna med 700 eller 1100 gram O’boy blir kvar i butikshyllorna. Säkert till stor glädje för de som har kvar den styva kartongburken och fyller på den efterhand… (Bild Mondelēz Sverige)

Mondelēz skriver i sitt pressmeddelande att O’boy-varianten Less Sugar också har uppdaterats och nu innehåller ännu mer kakao och ännu mindre socker. Den nya förpackningen, nya designen och O’boy Less Sugar har börjat rullas ut i butikerna den här veckan.

Förutom den klassiska kartongburken har O’boy sedan flera år också funnits i praktiska refillpåsar, för den som velat ha kvar burken och fylla på efterhand. Och Mondelēz uppger för packnews.se att refillpåsarna kommer att finnas kvar, även när Cekacan-burken försvinner.

”Refillpåsarna finns kvar i storlekarna 700 gram och 1,1 kilo och tillsammans med den nya förslutningsbara påsen på 450 gram täcker vi olika behov storleksmässigt”, säger Karin Senning Planstedt, presskontakt hos Mondelēz Sverige, till packnews.se

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax