Klartecken till kompletterande datummärkning för livsmedel

PUBLICERAD: 27 februari 2018
UPPDATERAD: 25 januari

I Norge har mejerijätten Tine infört beteckningen ”Men ikke darlig etter” som ett komplement till ”Best for”.|Matsmarts VD Karl Andersson vill uppmana svenska livsmedelsproducenter att använda den frivilliga märkningen för att minska matsvinnet. (Bild Binniam Eskender)

Livsmedelsverket har gett svenska producenter klartecken att införa en kompletterande, frivillig datummärkning på färdigförpackade livsmedel.
I grannlandet Norge har man redan infört en sådan kompletterande märkning, som avser att informera konsumenten om att en produkt kan vara tjänlig även efter ”bäst före”-datum. Exempelvis har norska mejerijätten Tine infört beteckningen ”Men ikke darlig etter” som ett komplement till ”Best for”.

Så här skriver Livsmedelsverket i sitt beslut om kompletterande frivillig datummärkning:
”Ordalydelsen och ordningen ’Bäst före [datum]’ och ’Bäst före utgången av [datum]’ får inte ändras. Däremot kan en producent förtydliga att ett livsmedel kan konsumeras efter bäst före-dag genom att förklara det i en ny mening, till exempel i anslutning till datummärkningen. En förutsättning är att övriga krav på frivillig information är uppfyllda. Datummärkningen ska inte kunna missförstås.”

Läs mer om den frivilliga märkningen HÄR

Svenska nätbutiken Matsmart, som säljer mat till rabatterade priser med leverans över hela Sverige, hyllar beslutet att tillåta en frivillig kompletterande datummärkning.

”Producenter, som inför den frivilliga märkningen, gör en stor insats för att minska matsvinnet”, säger Karl Andersson, VD, Matsmart i ett pressmeddelande.

Matsmart säljer mat, som i många fall annars hade slängts, till exempel på grund av överproduktion eller att bäst före-datumet närmar sig eller har passerats. Under 2017 räddade Matsmarts kunder 2.022 ton mat från att slängas.

”Våra återkommande kunder har förstått det orimliga i att utmärkt mat slängs i onödan. Däremot får vi ofta frågor från nya kunder kring bäst före-datumet. Att lägga till en förklarande rad på förpackningarna, visar tydligt att maten oftast går att äta långt efter att datumet passerats”, säger Karl Andersson.
 

JP Press & Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Paul Jenkins och julkalendrar nyheter i Packnorth Award 2025

Nu har portarna öppnats för bidrag till Nordens största förpackningstävling Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nytillkomna kategorier och pratar med brittiska ThePackHubs vd Paul Jenkins, som är det nya internationella tillskottet i jurygänget. Vilka trender ser han? Och hur kommer den nya PPWR-förordningen att påverka branschen?
top-9

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Rottneros varslar personal efter vinstvarning

Förra veckan gick Rottneros ut med en vinstvarning på grund av allt högre råvarupriser, världsmarknadens vikande efterfrågan på mekanisk massa och en allt svagare dollarkurs. Nu varslar koncernen 47 personer där de flesta som påverkas jobbarpå Rottneros Bruk i Sunne.
Rottneros

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Leksands Knäckebröd uppdaterar design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet.
Leksandx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX