Klart med VPK:s köp av sex Peterson-anläggningar

PUBLICERAD: 10 oktober 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Dan Johannessen fortsätter som VD för wellpappverksamheten.|”Vi ser fram emot att fortsätta Peterson Packagings verksamhet som ledande skandinavisk wellpappleverantör”

Belgiska pappers- och förpackningsbolaget VPK Packaging Group har nu slutfört det tidigare aviserade (läs HÄR) köpet av norska Peterson Packagings sex wellpappanläggningar i Norden. Anläggningarna kommer att drivas som en egen affärsenhet inom VPK-gruppen, men under det inarbetade varumärkesnamnet Peterson. Förvärvet innebär att VPK-koncernen nu med råge kommer att få en omsättning, som överstiger en miljard euro (ca 9,7 miljarder svenska kronor).

Köpet av de sex wellpappanläggningarna stämmer väl med VPK:s strategi att öka sin geografiska närvaro i Europa och erbjuda sina kunder högkvalitativa wellpapprodukter. De sex anläggningarna i Petersons wellpappdivision omsatte i fjol 150 miljoner euro (ca 1,45 miljoner svenska kronor). Anläggningarna finns i Norge (Sarpsborg, Sykkylven och Kampenes), Sverige (Norrköping och Bäckefors) och Danmark (Randers).

Att behålla varumärket Peterson är också i linje med VPK:s strategi och överensstämmer med andra förvärv, som exempelvis Rigid (Storbritannien och Irland), Ondulys (Frankrike) och Aquila (Polen).

Nuvarande VD:n för Petersons wellpappdivision, Dan Johannessen, kommer att fortsätta som VD för VPK:s skandinaviska wellpappverksamhet.

”Peterson Packaging är en ledande leverantör i Skandinavien och vi ser fram emot att fortsätta dessa aktiviteter, förbättra servicenivån och vidareutveckla verksamheten där så är möjligt”, säger VPK:s VD Pierre Macharis.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx