KitKat-kampanjen lär ”aussies” hur de ska återvinna mjukplast

PUBLICERAD: 27 oktober 2020
UPPDATERAD: 25 januari

I Australien har KitKat tillfälligt bytt ut sin ikoniska logotyp och ersatt den med en återvinningssymbol i form av pilformade KitKat-”fingrar”. (Bild Nestlé/KitKat)|”Aussies” uppmanas nu att slänga sina tomma KitKat-omslag –och andra mjukplastförpackningar – i de speciella REDcycle-tunnorna, som finns placerade vid de flesta större stormarknader. (Bild REDcycle)

I Australien har Nestlés ikoniska chokladvarumärke KitKat engagerat sig i en kampanj, som ska lära ”aussies” vikten av att återvinna mjukplast.
KitKats medverkan innebär bland annat att man för en tid har bytt ut den välkända logotypen på de flexibla förpackningarna mot en återvinningssymbol i form av pilformade KitKat-”fingrar”.

”Aussies” uppmanas att slänga sina mjukplastförpackningar i REDcycle-tunnor, som finns vid större stormarknader. (Bild REDcycle)

Kampanjen kallas ”Give the Planet a Break” och den anspelar förstås på KitKats reklamslogan ”Have a break, have a KitKat”.

Kampanjen har föregåtts av en undersökning, som visar att även om australierna har en stark önskan att återvinna plast, så vet nästan hälften av dem (48 procent) inte hur de ska göra.

För att underlätta insamling och återvinning av mjukplast finns sedan tidigare speciella REDcycle-behållare utplacerade vid de flesta större australiska stormarknader. Genom att slänga sina tomma KitKat-omslag – och andra mjukplastförpackningar – i REDcycle-tunnorna förhindrar man att plasten hamnar i miljön eller på deponier och i stället kan återvinnas och förvandlas till andra plastprodukter.

”Det är inte ofta man ser varumärken ta bort logotypen från sin premiumprodukt, men vi har tillfälligt ändrat designen på vår ikoniska förpackning för att vi vill hjälpa Australiens invånare att ´Give the Planet a Break´ och börja återvinna mjukplast på ett korrekt sätt”, säger Joyce Tan, som är Nestlés marknadsföringschef inom konfektyrprodukter.

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX