I Australien har Nestlés ikoniska chokladvarumärke KitKat engagerat sig i en kampanj, som ska lära ”aussies” vikten av att återvinna mjukplast.
KitKats medverkan innebär bland annat att man för en tid har bytt ut den välkända logotypen på de flexibla förpackningarna mot en återvinningssymbol i form av pilformade KitKat-”fingrar”.
Kampanjen kallas ”Give the Planet a Break” och den anspelar förstås på KitKats reklamslogan ”Have a break, have a KitKat”.
Kampanjen har föregåtts av en undersökning, som visar att även om australierna har en stark önskan att återvinna plast, så vet nästan hälften av dem (48 procent) inte hur de ska göra.
För att underlätta insamling och återvinning av mjukplast finns sedan tidigare speciella REDcycle-behållare utplacerade vid de flesta större australiska stormarknader. Genom att slänga sina tomma KitKat-omslag – och andra mjukplastförpackningar – i REDcycle-tunnorna förhindrar man att plasten hamnar i miljön eller på deponier och i stället kan återvinnas och förvandlas till andra plastprodukter.
”Det är inte ofta man ser varumärken ta bort logotypen från sin premiumprodukt, men vi har tillfälligt ändrat designen på vår ikoniska förpackning för att vi vill hjälpa Australiens invånare att ´Give the Planet a Break´ och börja återvinna mjukplast på ett korrekt sätt”, säger Joyce Tan, som är Nestlés marknadsföringschef inom konfektyrprodukter.