KitKat-kampanjen lär ”aussies” hur de ska återvinna mjukplast

PUBLICERAD: 27 oktober 2020
UPPDATERAD: 25 januari

I Australien har KitKat tillfälligt bytt ut sin ikoniska logotyp och ersatt den med en återvinningssymbol i form av pilformade KitKat-”fingrar”. (Bild Nestlé/KitKat)|”Aussies” uppmanas nu att slänga sina tomma KitKat-omslag –och andra mjukplastförpackningar – i de speciella REDcycle-tunnorna, som finns placerade vid de flesta större stormarknader. (Bild REDcycle)

I Australien har Nestlés ikoniska chokladvarumärke KitKat engagerat sig i en kampanj, som ska lära ”aussies” vikten av att återvinna mjukplast.
KitKats medverkan innebär bland annat att man för en tid har bytt ut den välkända logotypen på de flexibla förpackningarna mot en återvinningssymbol i form av pilformade KitKat-”fingrar”.

”Aussies” uppmanas att slänga sina mjukplastförpackningar i REDcycle-tunnor, som finns vid större stormarknader. (Bild REDcycle)

Kampanjen kallas ”Give the Planet a Break” och den anspelar förstås på KitKats reklamslogan ”Have a break, have a KitKat”.

Kampanjen har föregåtts av en undersökning, som visar att även om australierna har en stark önskan att återvinna plast, så vet nästan hälften av dem (48 procent) inte hur de ska göra.

För att underlätta insamling och återvinning av mjukplast finns sedan tidigare speciella REDcycle-behållare utplacerade vid de flesta större australiska stormarknader. Genom att slänga sina tomma KitKat-omslag – och andra mjukplastförpackningar – i REDcycle-tunnorna förhindrar man att plasten hamnar i miljön eller på deponier och i stället kan återvinnas och förvandlas till andra plastprodukter.

”Det är inte ofta man ser varumärken ta bort logotypen från sin premiumprodukt, men vi har tillfälligt ändrat designen på vår ikoniska förpackning för att vi vill hjälpa Australiens invånare att ´Give the Planet a Break´ och börja återvinna mjukplast på ett korrekt sätt”, säger Joyce Tan, som är Nestlés marknadsföringschef inom konfektyrprodukter.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox