Kellogg’s ska ta bort överflödig luft ur flingförpackningarna

PUBLICERAD: 18 maj 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Kellogg’s Europe ska ta bort överflödig luft i sina flinkpaket med en ny förpackning, som kommer att börja produceras senare i år. (Bild Kellogg’s Europe. Bilden är ett montage)|Dave Lawlor är VD för Kellogg’s Europe. (Bild pressbild)

Många retar sig på att paketen med frukostflingor innehåller så mycket luft, men nu aviserar fling- och snacksgiganten Kellogg’s Europe att man planerar att utveckla en ny typ av förpackning för sina frukostflingor och därmed ta bort överflödig luft ur paketen. Åtgärden skulle innebära en minskad kolanvändning i bolagets verksamhet med 700 ton om året.

Det nya förpackningskonceptet med eliminering av överflödig luft i flingpaketen är en av flera åtgärder i det tioåriga programmet Kellogg Europe’s Wellbeing Manifesto, som bolaget nyligen presenterade.

Förutom de nya flingförpackningarna kommer man också att under de kommande åren minska mängden socker i fling- och frukostprodukterna med 10 procent och saltinnehållet med 20 procent samt öka mängden nyttiga fibrer.

Dave Lawlor är VD för Kellogg’s Europe. (Bild pressbild)

Kellogg’s Europe skriver i sitt manifest att man ska arbeta för att förbättra sina livsmedel och sin verksamhet så att de blir bättre för människor, för samhället och för hela planeten.

”Människor kräver med rätta mer från företag som vårt och vi instämmer. Därför lanserar vi en ny och stor plan för att förbättra våra livsmedel”, säger Kellogg’s Europes VD Dave Lawlor.

Enligt uppgifter från Kellogg’s Europe kommer de nya flingpaketen att innebära en årligt besparing på cirka 190 ton kartong och plast.

De nya flingförpackningarna kommer att innehålla samma mängd och vikt av flingprodukter, som tidigare, och de beräknas kunna börja produceras i Kellogg’s Europes tillverkningsenheter i Storbritannien redan i år. Förutom den brittiska marknaden kommer de nya ”luftlösa” förpackningarna att initialt lanseras i ett flertal andra europeiska länder, däribland Belgien, Frankrike, Spanien och Italien.

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah