Många retar sig på att paketen med frukostflingor innehåller så mycket luft, men nu aviserar fling- och snacksgiganten Kellogg’s Europe att man planerar att utveckla en ny typ av förpackning för sina frukostflingor och därmed ta bort överflödig luft ur paketen. Åtgärden skulle innebära en minskad kolanvändning i bolagets verksamhet med 700 ton om året.
Det nya förpackningskonceptet med eliminering av överflödig luft i flingpaketen är en av flera åtgärder i det tioåriga programmet Kellogg Europe’s Wellbeing Manifesto, som bolaget nyligen presenterade.
Förutom de nya flingförpackningarna kommer man också att under de kommande åren minska mängden socker i fling- och frukostprodukterna med 10 procent och saltinnehållet med 20 procent samt öka mängden nyttiga fibrer.
Kellogg’s Europe skriver i sitt manifest att man ska arbeta för att förbättra sina livsmedel och sin verksamhet så att de blir bättre för människor, för samhället och för hela planeten.
”Människor kräver med rätta mer från företag som vårt och vi instämmer. Därför lanserar vi en ny och stor plan för att förbättra våra livsmedel”, säger Kellogg’s Europes VD Dave Lawlor.
Enligt uppgifter från Kellogg’s Europe kommer de nya flingpaketen att innebära en årligt besparing på cirka 190 ton kartong och plast.
De nya flingförpackningarna kommer att innehålla samma mängd och vikt av flingprodukter, som tidigare, och de beräknas kunna börja produceras i Kellogg’s Europes tillverkningsenheter i Storbritannien redan i år. Förutom den brittiska marknaden kommer de nya ”luftlösa” förpackningarna att initialt lanseras i ett flertal andra europeiska länder, däribland Belgien, Frankrike, Spanien och Italien.