Kavli relanserar ikonen – Raketosten flyger igen!

PUBLICERAD: 6 februari 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Kavli Raketost landar åter i hyllorna i begränsad upplaga under 2019, denna gång som Kavli Mjuk Raketost utan snöre.|Så här såg den ikoniska förpackningen till Kavlis Raketost ut, innan den försvann från marknaden för 40 år sedan.

Kavli relanserar ikonen Raketost – fast nu i modern ståtub. Förpackningen är dessutom ”trådlös” – dvs det populära snöret, som användes för att skiva osten, är borta…

Kavli Raketost lanserades 1947 och var en ikonprodukt fram till 1979. Som en hyllning till fansen återlanseras Raketosten nu under en begränsad period. 

Den nya Kavli Mjuk Raketost är baserad på samma grundrecept som den klassiska Raketosten. Den har en fetthalt på 10 procent och är smakmässigt väldigt lik originalet. Den stora skillnaden är att den är mjukare till konsistensen.

”Det känns väldigt roligt att lansera Kavli Mjuk Raketost som är en nostalgisk flirt med vår klassiska Raketost. Nu hoppas vi att den åter får ta plats på frukostbordet och skapa nya minnen för framtiden”, säger Annika Skardal, Brand Manager O. Kavli AB.

Den ikoniska Raketosten var en mjukost förpackad i en vaxad pappcylinder med färgglad design. Osten ”knuffades upp” mot rörets topp, där den skivades med ett snöre, som satt fast i pappröret. Osten var enkel att servera och passade ihop med den starka rymdtrend som rådde.

”Vi vill tacka våra konsumenter som hållit minnet av Raketosten vid liv. På sociala medier finns till exempel grupper, som enbart talar om Raketosten! För fansen hade det varit fint att lansera Kavli Raketost precis som den såg ut 1979, då den försvann, med det är tyvärr inte möjligt idag. Vi hoppas många kommer att uppskatta den klassiska smaken ändå”, säger Annika Skardal.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432