Brittiska varumärket Bear, som tillverkar hälsosamma mellanmål för barn, har lanserat en serie frukt- och grönsakssnacks, avsedda för barn mellan fyra och nio år. Produkterna kallas ”Bear Claws” och för att roa barnen och engagera dem i vad de äter, har man försett produkternas kartongförpackningar med utstickande ”björntassar”.
Förpackningarna är producerade av tryck- och förpackningsleverantören Qualvis och förutom ”fötterna” på utsidan innehåller kartongförpackningarna även ett antal ”monsterdelar”, som gör att barnen kan bygga sina egna monster utifrån fyra unika monsterkaraktärer…
Varje förpackning innehåller fem mindre påsförpackningar, där varje påse innehåller ett rekommenderat dagsbehov av frukt eller grönsaker.
Förpackningarnas utstickande ”fötter” är konstruerade så att de kan vikas tillbaka, vilket medger att förpackningarna, dels kan fyllas i automatiserade höghastighetsmaskiner, dels kan packas i större transportförpackningar, utan att ”fötternas” skadas. Väl ute i butiken viks sedan ”fötterna” fram, när förpackningarna placeras på butikshyllan.
”Detta projekt har varit extra roligt att arbeta med och vi är mycket nöjda med resultatet. Den läckra designen skapar maximalt engagemang från konsumenternas sida, samtidigt som den är helt optimerad för att fungera effektivt i hela förpackningskedjan”, säger Qualvis tekniske direktör Richard Pacey.