Kartongbolaget går som tåget

PUBLICERAD: 2 oktober 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Kartongbolagets vd Joakim Johansson ser ljust på framtiden för kartongmaterial.

En dubbelt så stor fabrik och tillskott av personal. Kartongbolaget ser ljust på framtiden för kartongen som de varvar med traditionellt och digitalt tryck.
– Bara sedan vi flyttade i maj så har vi växt med 30 procent. Intresset för att ersätta plasten med kartong – där ser vi att mycket händer, säger vd:n Joakim Johansson.

Vid årsskiftet flyttade Helsingborgsbaserade Kartongbolaget till nya lokaler en dubbelt så stor fabrik. Allt föll på plats i maj månad. Vidare har de nyligen utökat teamet, inom både sälj och produktion:

– Nu rullar vi i treskrift och då behövde vi åtta personer. Vi växer just nu i ett väldigt bra tempo. Det innebär att vi blir större och kan erbjuda snabbare och bättre flexibilitet.

Endast solid kartong

– Det är effektiviteten framför allt som blivit bättre. Vi har en lina i dag, 83 meter lång – gods in på ena sidan och gods ut på den andra, säger vd:n Joakim Johansson som tillstår att de är Skandinaviens mest flexibla förpackningsleverantör.

De arbetar uteslutande med solid kartong och gör hela kedjan – utvecklar konstruerar, designar och tillverkar. Kartongmaterialet går in i produktionen och förpackningstrycket sker på med två linjer. Den ena linjen är en traditionell tryckpress med sex färger plus uv-lack. Den andra är en digital linje som vi är ensamma i Skandinavien om. En HP Indigo 30 000 i b2-formatet med sju färger plus lack. Vi kan exempelvis göra 100 000 askar där alla är personaliserade.

– Vår bransch kommer att växa med 15 procent om året, säger han och syftar på kartongförpackningar i en växande e-handeln.

Växt med 30 procent

Försäljningen tickar på snabbt för företaget.

– Bara sedan vi flyttade i maj så har vi växt med 30 procent. Intresset för att ersätta plasten med kartong – där ser vi att mycket händer. Vi har en rad stora affärsprojekt på gång som bekräftar detta, säger Joakim och tillägger att han ännu inte kan berätta vad projekten gäller då de håller på att provköra ett än så länge hemligt material. Han ger dock en hint:

– Vi har tagit bort plastbarriären i förpackningen också.

Affärsmålen är glasklara för företaget.

– 2023 ska vi omsätta 120 miljoner och därtill kommer vi att addera på några roliga saker som gör att vår produkt lyfts fram ännu mer. Vi vill hjälpa våra kunder att öka försäljningen och det har vi verktygen till att göra, både digitalt och analogt, säger Joakim Johansson.

 

Läs vidare

Se Empack i bilder – del 2

Pack Sweden följer upp med en bildkavalkad från Empack-mässans andra dag.
bilddddddddddds

Kurvan pekar uppåt med fiberråvara

Hos ÅR Packaging och CC Pack premiärvisas ett helt nytt papperstråg som förlänger livslängden på olika livsmedelsprodukter. Miljö och hållbarhetstänket blir en allt viktigare fråga.
AR-Carton2

Frontpac: ”Förpackningen är marknadsföring”

Förpackningen är mer än bara för att skydda och skicka i. Det är något som FrontPac vill förmedla under årets förpackningsmässa Empack.
DSC_0027

Instegsmodeller för etikettproduktion

Techprint säljer etikettskrivare, minipressar för etikettryck, rulle till rulle-lösningar. Inriktningen för företaget är att täcka kunders behov för små- och mellanstora produktionsserier.
sss-1

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.