Vid den femtonde upplagan av den svenska upplagan av BillerudKorsnäs förpackningstävling Packaging Impact Design Award (PIDA) gick segern till bidraget ”Bois Underwear” – en kaxig och bananformad kartongförpackning för kalsonger och andra underkläder…
Det vinnande förpackningskonceptet var utformat och designat av Natasha Bosnjak, Alicia Lundgren och
Christian Koch från Nackademin.
”Det känns jätteroligt att vinna! Vi ville göra något annorlunda, men visste inte om vi tog i för mycket. Jag tror vi vann för att vi stack ut. Vi struntade i den skandinaviska minimalistiska designen och gick all in på färg och form”, berättar Natasha Bosnjak.
Genom totalsegern i PIDA Sweden har bidraget ”Bois Underwear” kvalificerat sig för Europafinalen, som avgörs i höst i Monaco på Luxe Pack – världens största mässa för lyxförpackningar.
I årets PIDA Sweden var briefen ”Bring the future” och studenternas utmaning var att ta fram ett hållbart förpackningskoncept för år 2030. Och enligt juryn visade de deltagande studenterna upp kreativa och roliga idéer på hur man kan förpacka bland annat kläder, skönhetsprodukter och konfektyr på ett mer miljövänligt sätt.
”Det var en hög kreativ nivå på bidragen i år och förpackningarna var så välgjorda. Studenterna har verkligen tänkt på vilka produkter, som passar i en hållbar förpackning, det finns ett helhetstänk. Det var även roligt att se den höga nivån på deras filmer, som beskrev förpackningarna tydligt och bra”, summerar juryns ordförande Isabelle Dahlborg Lidström.
Förutom PIDA Gold Award korades vinnare i ytterligare tre kategorier.
Priset för ”Highest Level of Innovation” gick till bidraget ”Deep” från Nackademin, för deras sätt att tänka hållbart och nytt men ändå fokusera på en vacker utsida.
Kategorin ”Highest Level of Sustainability” vanns av bidraget ”Björke”, även det från Nackademin, som med en ren och avskalad design förkortar produktionskedjan och ger en mer hållbar produkt.
Vinnare av utmärkelsen ”Highest Level of User Friendliness” blev bidraget ”Ocho” från Linköpings Universitet, för sitt sätt att utmana e-handeln till mer hållbara alternativ.
”Allt fler konsumenter vill aktivt bidra till en hållbar framtid och det kommer att ställa ännu högre krav på klimatsmarta förpackningar. Det tycker jag att årets tävlande har tagit till sig”, säger Sophie Lindhe, Brand Project Coordinator, BillerudKorsnäs.
Den internationella tävlingen PIDA arrangeras av BillerudKorsnäs och genomförs i samarbete med ledande universitet och högskolor i Sverige, Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Varje år deltar över 200 designstudenter. I den svenska delen av PIDA tävlade i år Mittuniversitetet, Nackademin, Brobygrafiska och Linköpings Universitet. I juryn sitter en mix av branschfolk som designers, konverterare, varumärkesägare och andra specialister.
”Med PIDA når vi flera olika syften på samma gång. Vi riktar strålkastaren på förpackningens betydelse för varumärken, konsumentnytta och miljö. Vi lyfter fram de unga talanger som blir morgondagens förpackningsdesigners och för dem samman med etablerade branschproffs. Genom att erbjuda en mötesplats för idéer, innovation och inspiration hjälper vi till att driva branschutvecklingen” säger Anders Gathu, Marketing Manager på BillerudKorsnäs.