”Kartongbanan” för kalsonger tog hem segern i årets PIDA

PUBLICERAD: 27 maj 2019
UPPDATERAD: 25 januari

”Bois Underwear” – en kaxig kartongförpackning i form av en banan och avsedd för kalsonger och andra underkläder – tog hem segern i årets PIDA Sweden. (Bild PIDA)

Vid den femtonde upplagan av den svenska upplagan av BillerudKorsnäs förpackningstävling Packaging Impact Design Award (PIDA) gick segern till bidraget ”Bois Underwear” – en kaxig och bananformad kartongförpackning för kalsonger och andra underkläder…

Det vinnande förpackningskonceptet var utformat och designat av Natasha Bosnjak, Alicia Lundgren och
Christian Koch från Nackademin.

”Det känns jätteroligt att vinna! Vi ville göra något annorlunda, men visste inte om vi tog i för mycket. Jag tror vi vann för att vi stack ut. Vi struntade i den skandinaviska minimalistiska designen och gick all in på färg och form”, berättar Natasha Bosnjak.

Genom totalsegern i PIDA Sweden har bidraget ”Bois Underwear” kvalificerat sig för Europafinalen, som avgörs i höst i Monaco på Luxe Pack – världens största mässa för lyxförpackningar.

I årets PIDA Sweden var briefen ”Bring the future” och studenternas utmaning var att ta fram ett hållbart förpackningskoncept för år 2030. Och enligt juryn visade de deltagande studenterna upp kreativa och roliga idéer på hur man kan förpacka bland annat kläder, skönhetsprodukter och konfektyr på ett mer miljövänligt sätt.

”Det var en hög kreativ nivå på bidragen i år och förpackningarna var så välgjorda. Studenterna har verkligen tänkt på vilka produkter, som passar i en hållbar förpackning, det finns ett helhetstänk. Det var även roligt att se den höga nivån på deras filmer, som beskrev förpackningarna tydligt och bra”, summerar juryns ordförande Isabelle Dahlborg Lidström.

Förutom PIDA Gold Award korades vinnare i ytterligare tre kategorier.

Priset för ”Highest Level of Innovation” gick till bidraget ”Deep” från Nackademin, för deras sätt att tänka hållbart och nytt men ändå fokusera på en vacker utsida.

Kategorin ”Highest Level of Sustainability” vanns av bidraget ”Björke”, även det från Nackademin, som med en ren och avskalad design förkortar produktionskedjan och ger en mer hållbar produkt.

Vinnare av utmärkelsen ”Highest Level of User Friendliness” blev bidraget ”Ocho” från Linköpings Universitet, för sitt sätt att utmana e-handeln till mer hållbara alternativ.

”Allt fler konsumenter vill aktivt bidra till en hållbar framtid och det kommer att ställa ännu högre krav på klimatsmarta förpackningar. Det tycker jag att årets tävlande har tagit till sig”, säger Sophie Lindhe, Brand Project Coordinator, BillerudKorsnäs.

Den internationella tävlingen PIDA arrangeras av BillerudKorsnäs och genomförs i samarbete med ledande universitet och högskolor i Sverige, Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Varje år deltar över 200 designstudenter. I den svenska delen av PIDA tävlade i år Mittuniversitetet, Nackademin, Brobygrafiska och Linköpings Universitet. I juryn sitter en mix av branschfolk som designers, konverterare, varumärkesägare och andra specialister.

”Med PIDA når vi flera olika syften på samma gång. Vi riktar strålkastaren på förpackningens betydelse för varumärken, konsumentnytta och miljö. Vi lyfter fram de unga talanger som blir morgondagens förpackningsdesigners och för dem samman med etablerade branschproffs. Genom att erbjuda en mötesplats för idéer, innovation och inspiration hjälper vi till att driva branschutvecklingen” säger Anders Gathu, Marketing Manager på BillerudKorsnäs.

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX