Karlstadsbyrå designade 200 förpackningar åt Katrin

PUBLICERAD: 23 april 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Några av medarbetaren på Bigtail AB i Karlstad. Från vänster: projektledare Niklas Niord, art director Maria Saxén, art director Eva Överström och Peter Jansson, grafisk formgivare. (Bild Bigtail)|Olga Fertikov är varumärkeschef för Katrin. (Bild Bigtail)
|Ett urval av de 200 olika förpackningar, som Bigtail designat åt mjukpappersproducenten Katrin. (Bild Bigtail)

Reklambyrån Bigtail i Karlstad har genomfört det prestigefyllda uppdraget att designa cirka 200 förpackningar i olika produktgrupper och kvalitetsnivåer åt mjukpappersproducenten Katrin, som är ett varumärke inom Metsä Tissue.

”Efter att ha utvärderat olika alternativ föll valet på Bigtail som med sin omfattande erfarenhet stött mig genom hela projektet. Trots det stora antalet förpackningar, som skulle designa,s lyckades vi genomföra det hela på ett år”, säger Olga Fertikov, varumärkesdirektör Katrin, Raubach Mill, Hanroth, Tyskland.

Mjukpappersproducenten Katrin producerar toalettpapper, handtorkpapper och industritorkpapper och finns i över 30 länder. Namnet Katrin härstammar från Katrinefors Bruk i Mariestad, som grundades 1765. Bruket fick sitt namn efter grundarens fru och härifrån kommer både varumärket och produkterna.

Katrin har stort fokus på att utveckla inkluderande produkter, som ska underlätta för alla – oavsett fysisk förmåga – att använda dem. Som en del i detta arbete ville man även att alla förpackningar skulle vara inkluderande. Därför har alla förpackningarna fått tydlig information i både text och bild. 

”När man tar fram design för denna typ av förpackning gäller det att förstå i vilket sammanhang de kommer att synas. Vem ska köpa förpackningen? Hur ska den förvaras? Vårt fokus var redan i inledningsskedet att de skulle vara enkla och tydliga, så alla kan se och förstå innehållet. Vi har stor erfarenhet av att ta fram förpackningsdesign inom business-to-business, så vi har kunskap om vilka krav som ställs, allt från trycktekniker till hur de olika producenterna ute i Europa vill ha det”, säger Maria Saxén, art director på Bigtail. 

Projektet hanterades av Katrins centrala marknadsavdelningar i Finland och Tyskland och har involverat personer runt om i Europa.

”Det har varit ett omfattande arbete, som har krävt mycket resurser, vilket har inneburit att vi har tagit in extra personal”, berättar Niklas Niord, projektledare på Bigtail.

————————————————

Reklambyrån Bigtail AB jobbar med både tjänste- och produktföretag inom både business-to-business- och konsumentsegmenten. Kunderna är allt från små enmansföretag till stora internationella koncerner.

Metsä Tissue är Europas ledande mjukpappersleverantör med en omsättning på 1 miljard euro, 2.800 anställda och 11 fabriker. Varumärket Katrin är en del av Metsä Tissue och var ett av de första mjukpappersvarumärkena på away-from-home-marknaden i Europa.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

AI ger Amazon effektivare förpackningar

Amazon har utvecklat ett artificiellt intelligens (AI)-system med namnet Package Decision Engine, som förändrar hur produkter paketeras och levereras över hela världen. Systemet minskar skadorna på transporterade produkter och förbrukningen av förpackningsmaterial.
amazonx

Bryggerinäringen visar signifikanta minskningar i klimatpåverkan från sina förpackningar

Svenska bryggerier fortsätter att minska sitt klimatavtryck i så gott som alla förpackningsslag. Det visar den senaste livscykelanalysen (LCA) av dryckesförpackning från branschorganisationen Sveriges Bryggerier.
framsida

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx