Karl Fallgren lämnar sitt engagemang i ifoodbag

PUBLICERAD: 21 februari 2018
UPPDATERAD: 25 januari

”ifoodbag kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta”, säger grundaren Karl Fallgren, som nu lämnar bolaget för gott.|”Vi arbetar hårt med att förbättra vår produkt och utveckla en ´Generation 2´-kasse”, säger VD Robert Grenmark.

Företaget ifoodbag – en svensk uppstickare i förpackningsbranschen – grundades 2013 av entreprenören Karl Fallgren. I somras lämnade han över VD-rodret. Nu väljer Karl Fallgren att lämna sitt engagemang i bolaget helt och hållet. 

”ifoodbag kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Jag är oerhört stolt över att ha drivit upp ett litet frö i form av en idé och vision. Nu går ifoodbag in i en ny fas och jag lämnar därför över till personer, som har andra typer av erfarenheter och som kan fortsätta att bygga upp företaget. Jag har en stark tro på visionen om en miljövänlig och kostnadseffektiv transportlösning för temperaturkänsligt gods”, säger Karl Fallgren.

ifoodbag har idag ett flertal spännande samarbeten med stora leverantörer av livsmedel samt pilottester i flera världsdelar. Ambitionen är att implementera ifoodbag som en total logistiklösning hos ett par utvalda större svenska företag och på så sätt visa vad produkten kan göra. Målet är att lösa ”final mile”-utmaningen, det vill säga transporten den sista biten ut till slutkonsumenten.

”Jag har arbetat som försäljningschef på ifoodbag under de senaste två åren och träffat ett stort antal potentiella kunder. Det finns ett behov och en stark efterfrågan på en klimatsmart och kostnadseffektiv lösning för det som kallas ´final mile´. När jag tog över som VD, började vi fokusera på att skapa en systemlösning, där ifoodbag är navet, samtidigt som vi arbetar hårt med att förbättra vår produkt och utveckla en ´Generation 2´-kasse. Målet är att kunna erbjuda en fungerande lösning på ett faktiskt problem”, säger Robert Grenmark, VD för ifoodbag.

————————————–
ifoodbag står bakom en unik pappersbärkasse med samma namn. Företaget startade 2013 med en vision om ett mer hållbart samhälle genom att erbjuda konsumenter och företag kostnadseffektiva, miljövänliga och tåliga förpackningslösningar för livsmedel och annat temperaturkänsligt gods. Bolaget har erhållit finansiering genom EU:s program Horizon 2020 samt ett flertal utmärkelser för sitt nytänkande och världsledande arbete.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432