Kapsylhylsa med NFC-teknik skyddar mot piratkopieringar

PUBLICERAD: 30 november 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Med en smart telefon kan konsumenten via den NFC-försedda kapsylhylsan koppla upp sig på nätet och få besked om produkten är äkta och om flaskan varit öppnad.

Amcor Capsules, som ingår i australiensiska Amcor-koncernen och belgiska identifieringsspecialisten Selinko har utvecklat den första uppkopplade kapsylhylsan, som ska skydda vin- och spritprodukter mot piratkopiering.
Kapsylhylsan, som har fått namnet InTact, tillverkas av Amcor Capsules och är försedd med NFC-teknik ((Near Field Communication) från Selinko. Tekniken innebär att återförsäljare och konsumenter med hjälp av en smart telefon kan koppla upp sig på nätet och kontrollera att produkten är äkta och att flaskan aldrig har varit öppnad.

Via NFC-uppkopplingen kan konsumenten även få dryckestips, förslag och recept på lämpliga maträtter, delta i marknadsaktiviteter, tävlingar, etc. och även bli kopplad till tillverkarens hemsida, mm.

”Det är en revolution som nu sker. Allt fler produkter och förpackningar kopplas upp mot nätet och alla marknader kommer att beröras. NFC-tekniken kommer att bli en oundviklig del av vårt dagliga liv”, konstaterar Patrick Eischen, VD för Selinko.

Amcor Capsules har utvecklat InTact så att den integrerade NFC-taggen inte ska synas, när hylsan sitter på plats, vilket gör att vin- och spritproducenterna kan behålla sin design. Lösningen innebär också att ingen förändring behövs på existerande buteljeringslinjer.

”Vi är stolta över det stora arbete som utförts av våra FoU-ingenjörer. Vårt främsta mål var att kapsylhylsan skulle kunna appliceras i våra kunders befintliga buteljeringslinjer”, säger Arturo Martorelli, försäljnings- och marknadschef hos Amcor Capsules. 

Först ut att applicera den uppkopplade kapsylhylsan InTact på sina flaskor blir franska vinslottet Domaine Rebourseau i Bourgogne, som nu i månadsskiftet november-december lanserar nyheten på flera av sina viner.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning