Kapsylhylsa med NFC-teknik skyddar mot piratkopieringar

PUBLICERAD: 30 november 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Med en smart telefon kan konsumenten via den NFC-försedda kapsylhylsan koppla upp sig på nätet och få besked om produkten är äkta och om flaskan varit öppnad.

Amcor Capsules, som ingår i australiensiska Amcor-koncernen och belgiska identifieringsspecialisten Selinko har utvecklat den första uppkopplade kapsylhylsan, som ska skydda vin- och spritprodukter mot piratkopiering.
Kapsylhylsan, som har fått namnet InTact, tillverkas av Amcor Capsules och är försedd med NFC-teknik ((Near Field Communication) från Selinko. Tekniken innebär att återförsäljare och konsumenter med hjälp av en smart telefon kan koppla upp sig på nätet och kontrollera att produkten är äkta och att flaskan aldrig har varit öppnad.

Via NFC-uppkopplingen kan konsumenten även få dryckestips, förslag och recept på lämpliga maträtter, delta i marknadsaktiviteter, tävlingar, etc. och även bli kopplad till tillverkarens hemsida, mm.

”Det är en revolution som nu sker. Allt fler produkter och förpackningar kopplas upp mot nätet och alla marknader kommer att beröras. NFC-tekniken kommer att bli en oundviklig del av vårt dagliga liv”, konstaterar Patrick Eischen, VD för Selinko.

Amcor Capsules har utvecklat InTact så att den integrerade NFC-taggen inte ska synas, när hylsan sitter på plats, vilket gör att vin- och spritproducenterna kan behålla sin design. Lösningen innebär också att ingen förändring behövs på existerande buteljeringslinjer.

”Vi är stolta över det stora arbete som utförts av våra FoU-ingenjörer. Vårt främsta mål var att kapsylhylsan skulle kunna appliceras i våra kunders befintliga buteljeringslinjer”, säger Arturo Martorelli, försäljnings- och marknadschef hos Amcor Capsules. 

Först ut att applicera den uppkopplade kapsylhylsan InTact på sina flaskor blir franska vinslottet Domaine Rebourseau i Bourgogne, som nu i månadsskiftet november-december lanserar nyheten på flera av sina viner.

 

 

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback