Kapsylhylsa med NFC-teknik skyddar mot piratkopieringar

PUBLICERAD: 30 november 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Med en smart telefon kan konsumenten via den NFC-försedda kapsylhylsan koppla upp sig på nätet och få besked om produkten är äkta och om flaskan varit öppnad.

Amcor Capsules, som ingår i australiensiska Amcor-koncernen och belgiska identifieringsspecialisten Selinko har utvecklat den första uppkopplade kapsylhylsan, som ska skydda vin- och spritprodukter mot piratkopiering.
Kapsylhylsan, som har fått namnet InTact, tillverkas av Amcor Capsules och är försedd med NFC-teknik ((Near Field Communication) från Selinko. Tekniken innebär att återförsäljare och konsumenter med hjälp av en smart telefon kan koppla upp sig på nätet och kontrollera att produkten är äkta och att flaskan aldrig har varit öppnad.

Via NFC-uppkopplingen kan konsumenten även få dryckestips, förslag och recept på lämpliga maträtter, delta i marknadsaktiviteter, tävlingar, etc. och även bli kopplad till tillverkarens hemsida, mm.

”Det är en revolution som nu sker. Allt fler produkter och förpackningar kopplas upp mot nätet och alla marknader kommer att beröras. NFC-tekniken kommer att bli en oundviklig del av vårt dagliga liv”, konstaterar Patrick Eischen, VD för Selinko.

Amcor Capsules har utvecklat InTact så att den integrerade NFC-taggen inte ska synas, när hylsan sitter på plats, vilket gör att vin- och spritproducenterna kan behålla sin design. Lösningen innebär också att ingen förändring behövs på existerande buteljeringslinjer.

”Vi är stolta över det stora arbete som utförts av våra FoU-ingenjörer. Vårt främsta mål var att kapsylhylsan skulle kunna appliceras i våra kunders befintliga buteljeringslinjer”, säger Arturo Martorelli, försäljnings- och marknadschef hos Amcor Capsules. 

Först ut att applicera den uppkopplade kapsylhylsan InTact på sina flaskor blir franska vinslottet Domaine Rebourseau i Bourgogne, som nu i månadsskiftet november-december lanserar nyheten på flera av sina viner.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Bioplast kan bli en väsentlig del av klimatlösningen om vi tänker kreativt och samarbetar!

Det senaste COP-mötet i Dubai lämnade visserligen mycket kvar att önska för den globala civilisationens framtid. Däremot så var delegaterna överens om att det fossila kolet behöver avvecklas. Ju förr dess bättre ska vi nog tillägga. Det här debattinlägget från Nordisk Bioplastförening framför synpunkter på detta.
Foto: Riccardo Annandale, Unsplash

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish