Amcor Capsules, som ingår i australiensiska Amcor-koncernen och belgiska identifieringsspecialisten Selinko har utvecklat den första uppkopplade kapsylhylsan, som ska skydda vin- och spritprodukter mot piratkopiering.
Kapsylhylsan, som har fått namnet InTact, tillverkas av Amcor Capsules och är försedd med NFC-teknik ((Near Field Communication) från Selinko. Tekniken innebär att återförsäljare och konsumenter med hjälp av en smart telefon kan koppla upp sig på nätet och kontrollera att produkten är äkta och att flaskan aldrig har varit öppnad.
Via NFC-uppkopplingen kan konsumenten även få dryckestips, förslag och recept på lämpliga maträtter, delta i marknadsaktiviteter, tävlingar, etc. och även bli kopplad till tillverkarens hemsida, mm.
”Det är en revolution som nu sker. Allt fler produkter och förpackningar kopplas upp mot nätet och alla marknader kommer att beröras. NFC-tekniken kommer att bli en oundviklig del av vårt dagliga liv”, konstaterar Patrick Eischen, VD för Selinko.
Amcor Capsules har utvecklat InTact så att den integrerade NFC-taggen inte ska synas, när hylsan sitter på plats, vilket gör att vin- och spritproducenterna kan behålla sin design. Lösningen innebär också att ingen förändring behövs på existerande buteljeringslinjer.
”Vi är stolta över det stora arbete som utförts av våra FoU-ingenjörer. Vårt främsta mål var att kapsylhylsan skulle kunna appliceras i våra kunders befintliga buteljeringslinjer”, säger Arturo Martorelli, försäljnings- och marknadschef hos Amcor Capsules.
Först ut att applicera den uppkopplade kapsylhylsan InTact på sina flaskor blir franska vinslottet Domaine Rebourseau i Bourgogne, som nu i månadsskiftet november-december lanserar nyheten på flera av sina viner.