Kanadensisk aktör satsar på tryckt elektronik i Sverige

PUBLICERAD: 23 september 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Tryckt elektronik får allt större användningsområden, inte minst inom förpackningar. (Bild Acreo)|Jani-Mikael Kuusisto är VD i kanadensiska Ynvisible Interactive. (Bild Ynvisible)

Kanadensiska företaget Ynvisible Interactive Inc., med hemort i Vancouver, British Columbia, har förvärvat det nybildade svenska företaget Consensum Production AB, som är beläget i Linköping och verksamt som kontraktstillverkare inom tryckt elektronik

Till ny VD i Consensum och tillika global försäljnings- och marknadschef i Ynvisible har utsetts Tommy Höglund, som har mångårig erfarenhet av tryckt elektronik.

Tommy Höglund har utsetts till global försäljningschef i Ynvisible och till VD i svenska dotterbolaget Consensum (Bild Acreo)

”Jag tar det här steget för att jag ser hur tryckt elektronik nu blir mer kommersiellt moget och kan fungera i volymproduktion. vilket ger förutsättningar till nya lösningar inom t.ex. förpackningar och logistik”, säger Tommy Höglund till Packnews.se

Företaget Consensum bildades för mindre än två år sedan i samband med att norska Thin Film Electronics (Thinfilm) beslöt att avveckla delar av sin svenska verksamhet i Linköping, bland annat den tryckpress, som man använt för tryck av NFC-sensorer på substrat som plast, etc.

En handfull ”veteraner” inom tryckt elektronik – bland annat från RISE Acreo, Printed Electronis Arena och Linköpings universitet – gick då samman och bildade Consensum Production. De lyckades rädda Thinfilms 13 meter långa Kroenert-press och meddelade att strategin bakom Consensum var att bli en av världens få kontraktstillverkare av tryck elektronik. Enligt Elektroniktidningen övertogs själva tryckpressen av Linköpings fastighetsbolag Sankt Kors, medan Consensum köpt licens på tekniken och står för driften av maskinen.

I början av augusti i år förvärvades sedan Consensum av kanadensiska Ynvisible Interactive, som ser stora möjligheter med den kontraktstillverkning av tryckt elektronik, som är Consensums affärsmodell.

Tommy Höglund, som från 4 november i år tillträder såväl som VD för Consensum som global försäljnings- och marknadschef för moderbolaget Ynvisible i Kanada, har tio års erfarenhet av tryckt elektronik, bland annat från RISE Acreo och Printed Electronics Arena i Norrköping. Tommy Höglund var också en av de fem personer, som stod bakom bildandet av Consensum Production AB.

”Nu ser jag fram emot att arbeta för ett av de mest lovande företagen inom tryckt elektronik och jag brinner för möjligheten att kunna massproducera de fantastiska funktionerna som finns inom tryckt elektronik. Fusionen mellan Consensum och Ynvisible är en fantastisk möjlighet, som branschen längtat efter och jag ser fram emot att starta ett nytt kapitel för den tryckta elektronikindustrin tillsammans med Ynvisible-teamet ”, säger Tommy Höglund i ett pressmeddelande från Ynvisible.

Jani-Mikael Kuusisto är VD i kanadensiska Ynvisible Interactive. (Bild Ynvisible)

”Vi stärker vårt team för att påskynda vår verksamhet. Tommy Höglund är högt respekterad inom området tryckt elektronik och ett utmärkt komplement till vårt ledningsgrupp. Han har det ledarskap, som krävs för att leda vår globala försäljning genom nästa fas av vår tillväxt”, säger Jani-Mikael Kuusisto, Ynvisibles VD.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco