Kaffeförpackning från IKEA vann prestigefyllt designpris

PUBLICERAD: 3 maj 2017
UPPDATERAD: 25 januari

IKEA:s kaffeförpackning  till kaffesortimentet ”PÅTÅR” har vunnit ett prestigerfyllt designpris i USA.

IKEA:s kaffeförpackning ”PÅTÅR” har fått pris som bästa förpackning i kategorin Icke-alkoholhaltiga drycker på The Dieline Awards 2017 i USA. Den nya designen är ett resultat av en ny förpackningsstrategi för produkter i IKEA Swedish Food Market, som syftar till att lyfta fram och betona det svenska på ett lekfullt, tydligt och varmt sätt.

Kommunikationsavdelningen på IKEA Food har utvecklat en ny strategi för förpackningsdesign, som ska bjuda över 650 miljoner matgäster runt om i världen på en upplevelse av Sverige. Förpackningsdesignen har utvecklats tillsammans med svenska BAS ID, en strategisk design- och varumärkesbyrå.

”Vi har skapat en lekfull och innovativ kombination av design och storytelling. Förpackningsdesignen visar ett tydligt samband mellan maten och dess sammanhang, med en glimt i ögat”, säger Marie Wollbeck, Creative Director at BAS ID. 

Produktförpackningar är viktiga för att positionera både IKEA-varumärket och matsortimentet. Förpackningarna har till uppgift att berätta historierna om svensk matkultur.
”PÅTÅR” understryker exempelvis vikten av att ta sig tid tillsammans över ännu en kopp kaffe.
Andra produktfamiljer med historier om Sverige inbakade i namnen är ”ALLEMANSRÄTTEN”, som omfattar köttbullar, kyckling- och grönsaksbullar, ”MUNSBIT, som är snacks av nötter, torkad frukt och havresmoothie samt ”SJÖRAPPORT”, som omfattar fisk, skaldjur och tångkorn.

”Vi är otroligt glada att vårt kaffesortiment PÅTÅR har fått The Dieline Award. Vi är stolta över vårt sortiment och genom förpackningarna kan vi dela med oss av inspirerande och ärliga historier om svensk matkultur”, säger Kajsa Sjödahl, Commercial Communication Manager, IKEA Food Services AB. 

 

 

Senaste nytt

Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Packnews samarbetspartner och jurymedlem i Packnorth Award, Paul Jenkins från The PackHub, har varit i Utrecht, Nederländerna, i samband med Sustainable Packging Summit. Han besökte en McDonalds och fick lite fakta kring återanvändbara muggar som han publicerade på LinkedIn. Vi i sin tur återanvänder texten här.
Mugg utvald
Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Tetra Pak har inlett ett samarbete med det svenska  företaget Artek Solutions för att utforska nya användningsområden för PolyAl – det plast- och  aluminiummaterial som återvinns från dryckeskartonger. Målet är att skapa högpresterande  industriella produkter med lång livslängd genom att kombinera PolyAl med andra återvunna  material.
Artek_Tetra Pak
Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Kiilto lanserar det första nästan helt biobaserade smältlimmet för återvunna förpackningar. Limmet fungerar för återvunna förpackningar och tål frysning.
Kiiltox
Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Metsä Board har tidigare lanserat ett kostnadsbesparings- och lönsamhetsförbättringsprogram värt cirka 200 miljoner euro. Som en del av programmet inledde företaget den 7 oktober 2025 förhandlingar om verksamhetsförändringar som omfattar hela personalen i företagets verksamhetsländer. Det blev en handfull färre uppsägningar i Finland än förväntat. 
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback