Kaffeförpackning från IKEA vann prestigefyllt designpris

PUBLICERAD: 3 maj 2017
UPPDATERAD: 25 januari

IKEA:s kaffeförpackning  till kaffesortimentet ”PÅTÅR” har vunnit ett prestigerfyllt designpris i USA.

IKEA:s kaffeförpackning ”PÅTÅR” har fått pris som bästa förpackning i kategorin Icke-alkoholhaltiga drycker på The Dieline Awards 2017 i USA. Den nya designen är ett resultat av en ny förpackningsstrategi för produkter i IKEA Swedish Food Market, som syftar till att lyfta fram och betona det svenska på ett lekfullt, tydligt och varmt sätt.

Kommunikationsavdelningen på IKEA Food har utvecklat en ny strategi för förpackningsdesign, som ska bjuda över 650 miljoner matgäster runt om i världen på en upplevelse av Sverige. Förpackningsdesignen har utvecklats tillsammans med svenska BAS ID, en strategisk design- och varumärkesbyrå.

”Vi har skapat en lekfull och innovativ kombination av design och storytelling. Förpackningsdesignen visar ett tydligt samband mellan maten och dess sammanhang, med en glimt i ögat”, säger Marie Wollbeck, Creative Director at BAS ID. 

Produktförpackningar är viktiga för att positionera både IKEA-varumärket och matsortimentet. Förpackningarna har till uppgift att berätta historierna om svensk matkultur.
”PÅTÅR” understryker exempelvis vikten av att ta sig tid tillsammans över ännu en kopp kaffe.
Andra produktfamiljer med historier om Sverige inbakade i namnen är ”ALLEMANSRÄTTEN”, som omfattar köttbullar, kyckling- och grönsaksbullar, ”MUNSBIT, som är snacks av nötter, torkad frukt och havresmoothie samt ”SJÖRAPPORT”, som omfattar fisk, skaldjur och tångkorn.

”Vi är otroligt glada att vårt kaffesortiment PÅTÅR har fått The Dieline Award. Vi är stolta över vårt sortiment och genom förpackningarna kan vi dela med oss av inspirerande och ärliga historier om svensk matkultur”, säger Kajsa Sjödahl, Commercial Communication Manager, IKEA Food Services AB. 

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish

Nationell insamlingskris av plastförpackningar enligt Svensk Plaståtervinning

Vi har en allvarlig, nationell insamlingskris av plastförpackningar i Sverige säger Mattias Philipsson, vd på Svensk Plaståtervinning i ett pressmeddelande.
Foto: Peter Holgersson AB

Mondi och traceless lanserar en biobaserad coating som drastiskt minskar CO2

Mondi och det tyska företaget traceless har etablerat ett partnerskap för utveckling av biobaserade coatings. Nu är den första produkten klar. Den sägs minska CO2-utsläppen med 95 procent.
MNDPR291a