Kaffeförpackning från IKEA vann prestigefyllt designpris

PUBLICERAD: 3 maj 2017
UPPDATERAD: 25 januari

IKEA:s kaffeförpackning  till kaffesortimentet ”PÅTÅR” har vunnit ett prestigerfyllt designpris i USA.

IKEA:s kaffeförpackning ”PÅTÅR” har fått pris som bästa förpackning i kategorin Icke-alkoholhaltiga drycker på The Dieline Awards 2017 i USA. Den nya designen är ett resultat av en ny förpackningsstrategi för produkter i IKEA Swedish Food Market, som syftar till att lyfta fram och betona det svenska på ett lekfullt, tydligt och varmt sätt.

Kommunikationsavdelningen på IKEA Food har utvecklat en ny strategi för förpackningsdesign, som ska bjuda över 650 miljoner matgäster runt om i världen på en upplevelse av Sverige. Förpackningsdesignen har utvecklats tillsammans med svenska BAS ID, en strategisk design- och varumärkesbyrå.

”Vi har skapat en lekfull och innovativ kombination av design och storytelling. Förpackningsdesignen visar ett tydligt samband mellan maten och dess sammanhang, med en glimt i ögat”, säger Marie Wollbeck, Creative Director at BAS ID. 

Produktförpackningar är viktiga för att positionera både IKEA-varumärket och matsortimentet. Förpackningarna har till uppgift att berätta historierna om svensk matkultur.
”PÅTÅR” understryker exempelvis vikten av att ta sig tid tillsammans över ännu en kopp kaffe.
Andra produktfamiljer med historier om Sverige inbakade i namnen är ”ALLEMANSRÄTTEN”, som omfattar köttbullar, kyckling- och grönsaksbullar, ”MUNSBIT, som är snacks av nötter, torkad frukt och havresmoothie samt ”SJÖRAPPORT”, som omfattar fisk, skaldjur och tångkorn.

”Vi är otroligt glada att vårt kaffesortiment PÅTÅR har fått The Dieline Award. Vi är stolta över vårt sortiment och genom förpackningarna kan vi dela med oss av inspirerande och ärliga historier om svensk matkultur”, säger Kajsa Sjödahl, Commercial Communication Manager, IKEA Food Services AB. 

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Arbetet bakom det goda ledarskapet enligt Gerhard Bley

Gerhard Bley, VD på Norrmejerier tillika författare och föreläsare inom ämnet empatiskt ledarskap, gästar Scanpacks jubileumsscen, Packaging Plaza. Han vet mycket om ett holistiskt synsätt, och vilka krafter det kan skapa i en organisation. Men jobbet gör sig inte självt. Det kräver en mogen ledare som arbetar utifrån den mjuka variabeln, för att på så vis skapa tillit och trygghet.
Gerhard Bley_foto Elin Bergex

Scanfill satsar på rPET från världens kustområden

Den senaste i raden av Ystadsföretaget Scanfills satsningar är en produktnyhet som uppfyller höga kvalitetskrav och hjälper till att städa rent kustområden. Det handlar om Prevented Ocean Plastic rPET.
Prevented ocean plasticx

NYHET: Nu är PackIndx, verktyget som hjälper dig hålla koll på prisutvecklingen, live!

Packnews fortsätter att ge förpackningsbranschen och dess kunder nya tjänster. Nu lanserar vi via en extern samarbetspartner en värdefull nyhet – PackIndx. Du som köper och säljer förpackningar får via PackIndx ett enkelt sätt att hålla koll på underliggande kostnadsförändringar på marknaden.
adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på det digitala fron-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.
epson