Kaffeförpackning från IKEA vann prestigefyllt designpris

PUBLICERAD: 3 maj 2017
UPPDATERAD: 25 januari

IKEA:s kaffeförpackning  till kaffesortimentet ”PÅTÅR” har vunnit ett prestigerfyllt designpris i USA.

IKEA:s kaffeförpackning ”PÅTÅR” har fått pris som bästa förpackning i kategorin Icke-alkoholhaltiga drycker på The Dieline Awards 2017 i USA. Den nya designen är ett resultat av en ny förpackningsstrategi för produkter i IKEA Swedish Food Market, som syftar till att lyfta fram och betona det svenska på ett lekfullt, tydligt och varmt sätt.

Kommunikationsavdelningen på IKEA Food har utvecklat en ny strategi för förpackningsdesign, som ska bjuda över 650 miljoner matgäster runt om i världen på en upplevelse av Sverige. Förpackningsdesignen har utvecklats tillsammans med svenska BAS ID, en strategisk design- och varumärkesbyrå.

”Vi har skapat en lekfull och innovativ kombination av design och storytelling. Förpackningsdesignen visar ett tydligt samband mellan maten och dess sammanhang, med en glimt i ögat”, säger Marie Wollbeck, Creative Director at BAS ID. 

Produktförpackningar är viktiga för att positionera både IKEA-varumärket och matsortimentet. Förpackningarna har till uppgift att berätta historierna om svensk matkultur.
”PÅTÅR” understryker exempelvis vikten av att ta sig tid tillsammans över ännu en kopp kaffe.
Andra produktfamiljer med historier om Sverige inbakade i namnen är ”ALLEMANSRÄTTEN”, som omfattar köttbullar, kyckling- och grönsaksbullar, ”MUNSBIT, som är snacks av nötter, torkad frukt och havresmoothie samt ”SJÖRAPPORT”, som omfattar fisk, skaldjur och tångkorn.

”Vi är otroligt glada att vårt kaffesortiment PÅTÅR har fått The Dieline Award. Vi är stolta över vårt sortiment och genom förpackningarna kan vi dela med oss av inspirerande och ärliga historier om svensk matkultur”, säger Kajsa Sjödahl, Commercial Communication Manager, IKEA Food Services AB. 

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se