Kafeko Nordic och tyska HDG träffar agenturavtal för Norden

PUBLICERAD: 4 juni 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Avtalet mellan Kafeko och HDG signerades i Köpenhamn den 28 maj. Från vänster syns: Marcus Behrens, HDG, René Jelen, Kafeko Danmark, Ulf Svahn, Kafeko Sverige, Tony Marlow ,HDG och Johan Hintze CEO Kafeko Nordic.

Agenturföretaget Kafeko Nordic, med huvudsäte i Espoo, Finland, har signerat ett avtal och blir exklusiv representant i Norden för det tyska förpackningsmaskinföretaget HDG Packaging

HDG Verpackungsmaschinen GmbH grundades 1984 av Hans Detlef Glindeman, som tidigare arbetade på Hamac Höller (idag Bosch Packaging). Företaget är specialiserat på utveckling och tillverkning av förpackningsmaskiner för livsmedels-, farmaceutiska-, kemisktekniska-, kosmetik- samt godisindustrin.

Produktportföljen inkluderar horisontala form-, fyll- och förslutningsmaskiner (HFFS påsmaskin) såväl som tillhörande doseringssystem. Förpackningar tillverkas från rulle eller av förtillverkade påsar. HDG tillverkar påsar, som är återvinningsbara eller nedbrytbara, allt enligt kundernas önskemål. HDG är ett världsomspännande företag via sitt agenturnätverk och serviceingenjörer.

”Vi på Kafeko Nordic kommer att serva marknaden med egen servicepersonal samt hjälpa våra kunder med rådgivning och support från våra säljare”, säger Johan Hintze, ägare av Kafeko Nordic.

Kafeko Nordic är sedan 1981 partner och representant för Bosch Packaging. Kafeko sköter försäljningen i Danmark, Sverige, Norge, Island samt Finland där även huvudkontoret finns. Specialiteten är process- och förpackningsteknologi, inspektionsutrustningar samt robotlösningar. Kunderna finns bland företag inom livsmedels- och sötsaksindustrin, kafferosterier, mejerier, läkemedelsindustrin, industri inom diagnostik och bioteknik samt kemi och teknokemisk industri. Kafeko sköter även underhåll samt levererar reservdelar till de maskiner och den utrustning de säljer.

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback