Julen är en viktig högtid och det gäller även för wellpapp!

PUBLICERAD: 13 december 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Användningen av wellpapp ökar markant under julhandeln

Julhandeln förväntas slå nytt rekord även i år och med det följer ökad förbrukning av förpackningsmaterial. Inte minst wellpapp, som gynnas av den ökande näthandeln. Att fler och fler köper sina julklappar via nätet innebär en väsentlig ökning av wellpappanvändningen, eftersom lådor och boxar i wellpapp är vanliga förpackningstyper hos nätbutikerna och att wellpapp även används för att slå in och skydda produkter, som ska skickas ut.

Svenska Wellpappföreningen skriver i sitt senaste nyhetsbrev att årets julhandel enligt HUI Research beräknas öka med 3,5 procent jämfört med föregående år. Det innebär en total omsättning för julhandeln på 77 miljarder kronor.

I år beräknas dessutom var tredje julklapp köpas via nätet, jämfört med var fjärde julklapp förra julen. Det är främst böcker, kläder och leksaker, som köps via nätbutiker av svenskarna.

Den ökande näthandeln av julklappar märks förstås också i pakethanteringen hos posten och andra distributörer. I fjol hade exempelvis PostNord en rekordnotering, då mer än en halv miljon paket passerade deras terminaler under ett dygn – och den noteringen förväntas slås under året julrusch.

 

 

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback