Brittiska vin- och spritleverantören Diageo PLC kommer i början av år 2021 att lansera och sälja välkända skotska whiskyn Johnnie Walker i en pappersbaserad flaska! Förpackningen, som sägs vara den första i världen i sitt slag, är enbart tillverkad av pappersfiber från hållbart skogsbruk och är hundra procent fri från plast.
Den unika pappersflaskan har i princip samma ”fyrkantiga” form som den traditionella och välkända glasflaskan för Johnnie Walker, som är världens mest sålda skotska whiskymärke. Varumärkesägaren Diageo skriver att försäljningen av whiskyn i den miljövänliga pappersflaskan blir ett test, för att avgöra hur kunderna uppfattar pappersflaskan i jämförelse med den traditionella glasflaskan.
”Vi strävar ständigt efter att driva gränserna inom hållbara förpackningar och denna flaska har potential att bli riktigt banbrytande. Det känns lämpligt att vi ska lansera det med Johnnie Walker, ett varumärke som ofta har lett vägen för innovation under sin 200-åriga existens”, säger Ewan Andrew, Chief Sustainability Office på Diageo PLC.
Den unika pappersflaskan har tillverkats av det nya företaget Pulpex Ltd, som utvecklar hållbar förpackningsteknik och som förutom med Diageo även etablerat samarbete med flera andra världsledande dryckes- och livsmedelsföretag, däribland Unilever och PepsiCo.
Pulpex-flaskan är designad och utvecklad för att vara 100 procent plastfri och sägs vara helt återvinningsbar. Produktionstekniken gör det möjligt för varumärken att antingen utveckla helt nya förpackningskonstruktioner för sina produkter eller också flytta befintliga designer från exempelvis glas till pappersflaskan utan att kompromissa med produktens kvalitet. Pulpex kan också massproducera plastfria pappersflaskor med en enda utformning, som kan användas för flera olika typer av flytande produkter,
Förutom Johnnie Walker ingår även kända varumärken som Guinness och Smirnoff Vodka i Diageos portfölj.