Johnnie Walker gick hem med specialpriset

PUBLICERAD: 1 oktober 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Den välbekante ”gångaren” i logotypen har förändrats en del över de drygt 100 åren – men han går fortfarande…|Johnnie Walker har existerat som varumärke i över hundra år|men kreativiteten är fortfarande vital.

De senaste fem åren har Jean Jacques och Brigitte Evrard, grundare av förpackningsdesigntävlingen Pentawards, delat ut ett specialpris till ett förtjänstfullt varumärke. I år gick priset till välkända whiskymärket Johnnie Walker, som nu sällar sig till ett illustert sällskap, som sedan tidigare innehåller kända varumärken som Coca-Cola, Veuve Cliquot, Absolut Vodka och Milka.

Johnnie Walker fick årets Pentawards specialpris tack vare sin ”bibehållna och enastående kreativitet”. Det är få varumärken, som kan skryta med en så lång historia, som Johnnie Walker. Varumärket har bevarat sin äkthet och ”DNA” i över ett sekel – samtidigt som man hela tiden visat kreativitet och utvecklat designen.

”Jag är välsignad att få arbeta med ett varumärke, som har en historia på mer än hundra år”, sade Jeremy Lindley, global designchef på Diageo, när han tog emot utmärkelsen på uppdrag av John Walker & Sons.

Sedan Pentawards startade år 2007 har Johnnie Walker prisats med inte mindre än 11 Pentawards-troféer.

 

 

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback