JakeBox och Grycksbo Box går samman och bildar NiceBoxes

PUBLICERAD: 13 september 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Ledningen i det nya bolaget NiceBoxes består av fr. v. Lennart Myrlöv, ordförande, Peter Sandström, VD och Jakob Skarin, marknadschef. (Bild Hulda Andersson)

JakeBox AB, som genom åren prisats för sina innovativa och miljövänliga förpackningskoncept, har gått samman med anrika Grycksbo Box & Print. Tillsammans, under namnet NiceBoxes, blir de en ledande nordisk aktör inom nischade specialförpackningar för bland annat presentkort, smycken och konfektyr.

”Det är en perfekt match, som vi länge letat efter. JakeBox har förvisso varit en spjutspets, med innovativa produkter och kreativa lösningar, som skapar aha-upplevelser, uppmärksamhet och förtjänster för kunderna, men vi har saknat den stabilitet i bolaget, som ett bredare utbud av enklare basprodukter kan ge, och det är vad vi får genom denna sammanslagning”, säger JakeBoxs grundare och VD Jakob Skarin, som blir marknadschef i det nya bolaget..

VD i den nya konstellationen är Grycksbo Box & Prints VD Peter Sandström. Även han ser sammanslagningen som ett stort steg framåt och en värdefull komplettering.

”Vi har ju ansetts som en trygg och stabil leverantör, men kanske inte så spännande. JakeBox och deras innovationskraft tillför betydligt mer ”sexighet” och attraktionskraft”,. säger Peter Sandström.

I det nya gemensamma bolaget finns även en webshop – niceboxes.se – som nu kompletteras med alla JakeBoxs produkter.

”Det är ett stort fall framåt för oss. Vi har ju mest jobbat med specialbeställningar, så lagervaror och en webshop har inte varit högsta prioritet för oss, men nu när vi plötsligt har en, tack vare sammanslagningen, så kommer vi att ha väldigt stor nytta av den, även för specialbeställningar”, säger Jakob Skarin.

Sedan JakeBox för några år sedan sålde av sin CD- och DVD-förpackningsverksamhet (Läs HÄR), har de nästan uteslutande varit fokuserade på presentkortsmarknaden, medan Grycksbo Box & Print även levererat till konfektyr- och smyckeindustrin. Båda har även gjort specialförpackningar på beställning, t ex för kontaktlinser, mässmaterial eller drycker kopplade till rockvärlden, som Sweden Rock, Motorhead, In Flames, och Thåström. Och tillsammans ser bolagen nu stora möjligheter till korsbefruktningar. Förpackningar som var tänkta som presentkortsförpackningar kan med ett enkelt byte av inrede bli en pralinförpackning och tvärtom, vilket ger större smidighet och i förlängningen lägre priser för kunderna.

NiceBoxes skriver i en pressrelease att huvudfokus kommer att ligga på den nordiska marknaden, även om JakeBoxs befintliga kunder i Europa, främst i Tyskland, även med ens gör NiceBoxes mer internationellt.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024