Istället för drupa: Xeikon-nyhet på webbsänd presskonferens

PUBLICERAD: 1 april 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Xeikons nya digitala etikettpress Xeikon CX300 har presenterats på en webbsänd presskonferens. (Bild Xeikon)|”CX300 är en mycket mångsidig maskin”, säger Filip Weymans. (Bild Xeikon)

Xeikons nya digitala etikettpress Xeikon CX300, som ersätter modell CX3 m, var tänkt att presenteras på mässan drupa 2020, och att visas för branschpressen innan dess. Nu är ju drupa framskjuten pga av corona-pandemin och att fysiskt samla pressen på Xeikons europeiska huvudkontor i Belgien var inte att tänka på, så därför har Xeikon nu presenterat sin nya digitalpress på en webbsänd presskonferens!

Nya digitala etikettpressen Xeikon CX300 bygger på företagets nästa generation, som man kallar Cheetah 2.0-teknologi. Pressen har en banbredd på 330 millimeter och fem tryckverk med CMYK plus opak vitt i en körning. Pressen kan även hantera färgexpansioner, kund- eller säkerhetsfärger. Kapaciteten ligger på runt 50.000 kvadratmeter per månad vid ett arbetsskift. Tryckhastigheten är 30 meter per minut.

”CX300 är en mycket mångsidig maskin”, säger Filip Weymans. (Bild Xeikon)

”CX300 jobbar med torr toner, vilket är det överlägset bästa sett ur livsmedelssäkerhet. Cheetah-tonern inkluderar också den QB-toner, som vi lanserade nyligen och som ger en extra framtidssäkring mot lagstiftning och andra regleringar”, sade Filip Weymans, Vice President Marketing vid webbkonferensen.

”Pressen klarar att trycka på utmanande substrat som till exempel papper med naturlig struktur vilket gör den intressant för producenter av etiketter för vin och sprit, öl, lyxigare livsmedel med mera”.

Pressen kan också användas för produktion av till exempel IML-etiketter, våtlimsetiketter, wrap around-etiketter och kartongvarianter. Med hjälp av det man kallar fleXflow process kan man också tillverka flexibla påsförpackningar i den. Då kombineras torr toner med termisk laminering.

”Det är med andra ord en mycket mångsidig maskin, som är utvecklad för att ge högsta möjliga OEE, det vill säga Overall Equipment Effectiveness, och den är produktivare än vår CX3 som var den första maskinen i Cheetahserien”

”Dagens investeringar som leverera resultat. Tryckhastigheten är viktig men om det kombineras med lågt OEE kommer det inte att ge det värde som tryckare och etikettkonverterare vill ha. Här har vi kombinerat hög hastighet med hög OEE”, konstaterade Filip Weymans.

Cheetah 2.0-tekniken baseras på den välkända, uppskalningsbara presskonstruktion, som Xeikon utvecklat. Webbredden kan varieras mellan 220 och 512 mm och ett bildhuvud baserat på LED ger en upplösning på 1.200 x 3.600 dpi vilket innebär kvalitet i samma område som offset och djuptryck.

CX300 har ett nytt människa-maskingränssnitt, som gör det möjligt för operatören att få tillgång till maskinens status på avstånd. Gränssnittet talar också om vilka åtgärder operatören behöver vidta.

För den som känner för att investera i en CX300 direkt gäller att den blir kommersiellt tillgänglig ”i början av april”.

Text Bo Wallteg

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker