Att dricka iskaffe blir mer och mer populärt, inte minst bland yngre personer i farten. I Sverige har den globala giganten Starbucks dominerat marknaden. Nu tar det familjeägda kafferosteriet Löfbergs upp kampen och lanserar det svalkande iskaffet Löfbergs ICE.
Produkten förpackas i en unik, cylinderformad kartongförpackning, som kallas Cartocan och som tillverkas av österrikiska Ennstal Milch KG.
”Här är det verkligen David mot Goliat, men jag tror att vi prickat helt rätt, när det gäller smak och design och att vi kan ge Starbucks en rejäl match!”, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs.
Löfbergs ICE är en mjölkbaserad kaffedryck och finns till en början i två olika smaker: Espresso och Latte Macchiato. Den görs på naturliga ingredienser och är både ekologisk och Fairtrade.
Den cylinderformade kartongförpackningen, som öppnas med hjälp av en avrivbar folieremsa över den drickvänliga öppningen i cylinderns topp, är helt återvinningsbar.
”Vi riktar oss till en yngre målgrupp, som lägger stor vikt vid att vara eko och reko, därför känns det helt rätt att vara först i Sverige med ett iskaffe, som är både ekologiskt och Fairtrade”, säger Leif Sjöblom.
Löfbergs ICE kommer att säljas i livsmedels- och servicebutiker och på utvalda resturanger och kaféer från och med mitten av maj.