Iskaffe i kartongcylinder utmanar jätten Starbucks

PUBLICERAD: 21 maj 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Iskaffet Löfbergs ICE i kartongcylindern Cartocan ska nu ge giganten Starbucks en match på den svenska marknaden.|Exempel på Cartocan-förpackningar från österrikiska Ennstal Milch KG.

Att dricka iskaffe blir mer och mer populärt, inte minst bland yngre personer i farten. I Sverige har den globala giganten Starbucks dominerat marknaden. Nu tar det familjeägda kafferosteriet Löfbergs upp kampen och lanserar det svalkande iskaffet Löfbergs ICE.
Produkten förpackas i en unik, cylinderformad  kartongförpackning, som kallas Cartocan och som tillverkas av österrikiska Ennstal Milch KG.

”Här är det verkligen David mot Goliat, men jag tror att vi prickat helt rätt, när det gäller smak och design och att vi kan ge Starbucks en rejäl match!”, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs. 

Löfbergs ICE är en mjölkbaserad kaffedryck och finns till en början i två olika smaker: Espresso och Latte Macchiato. Den görs på naturliga ingredienser och är både ekologisk och Fairtrade.
Den cylinderformade kartongförpackningen, som öppnas med hjälp av en avrivbar folieremsa över den drickvänliga öppningen i cylinderns topp,  är helt återvinningsbar. 

”Vi riktar oss till en yngre målgrupp, som lägger stor vikt vid att vara eko och reko, därför känns det helt rätt att vara först i Sverige med ett iskaffe, som är både ekologiskt och Fairtrade”, säger Leif Sjöblom. 

Löfbergs ICE kommer att säljas i livsmedels- och servicebutiker och på utvalda resturanger och kaféer från och med mitten av maj.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024