Ishockeyklubben lanserar eget vatten i kartongflaska

PUBLICERAD: 16 januari 2019
UPPDATERAD: 25 januari

När man inte far runt på fruset vatten, läskar sig spelarna i hockeyklubben Malmö Redhawks med eget dricksvatten, förpackat i Tetra Paks kartongflaska!|”Det känns bra och viktigt att vi som ledande ishockeyklubb tar ställning för miljö och hållbarhet”, säger Patrik Sylvegård, VD Malmö Redhawks.

I samarbete med Tetra Pak lanserar ishockeyklubben Malmö Redhawks ett eget svenskt källvatten i en klimatsmart kartongflaska – ett alternativ när vattenkranen inte finns nära till hands.
Under parollen ”Kom in i matchen” utvidgar nu Redhawks sitt samhällsengagemang till att också omfatta hållbarhet och miljöfrågor.

”Det känns bra och viktigt att vi som ledande ishockeyklubb tar ställning för miljö och hållbarhet”, säger Patrik Sylvegård, VD och sportchef för Malmö Redhawks.

Klubbens initiativ ”Kom in i matchen” syftar bland annat till att lyfta hållbarhet och miljö inom idrottsrörelsen. Malmö Redhawks mål är att bidra till en större samhällsförändring och visa att man som förening är mycket mer än ishockey. Genom att sprida kunskap och inspiration vill Malmö Redhawks uppmuntra människor att bli mer miljömedvetna i vardagen.

”Vi vill använda kraften och engagemanget hos Malmö Redhawks fans, samarbetspartners och anställda för att göra skillnad. Vi väljer att använda kartongförpackat svenskt källvatten för att visa hur enkelt det är att välja klimatsmart. Kartongflaskan blir symbolen för aktiva och medvetna val för att inspirera oss alla att göra mer klimatsmarta val i vardagen”, säger Jens Hemström, affärsutvecklingschef i Malmö Redhawks.

Redhawks eget vatten kommer i en förpackning från Tetra Pak, som tillverkas huvudsakligen av kartong. Kartongen är certifierad enligt Forest Stewardship Council (FSC), tillverkad av ansvarsfullt odlad skog och andra kontrollerade källor. Det är inte bara kartongen, som är av förnybar växtbaserad råvara, utan även skruvkorken.
.
”Det här är ett viktigt och nyskapande samarbete, där vi på Tetra Pak bidrar med vår förpackning, men också med kunskaper inom hållbarhet, återvinning och cirkulär ekonomi. Tillsammans med Malmö Redhawks får vi en möjlighet att möta och samtala med väldigt många människor om viktiga framtidsfrågor och framför allt om vikten av att göra hållbara, goda val i vardagen”, säger Berit Hoffmann, marknadschef, Tetra Pak.

När det gäller vatten på flaska sker det just nu ett skifte till kartongflaskor, just för att de är så klimatsmarta. Det är en internationell trend, där fler och fler varumärken går över till kartongförpackningar, som tillverkas till största delen av förnybart material. När Global Bottled Water Congress i Evian nyligen delade ut den prestigefyllda utmärkelsen till ”världens bästa förpackning 2018” gick priset till en kartongflaska från Tetra Pak.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432