I samarbete med Tetra Pak lanserar ishockeyklubben Malmö Redhawks ett eget svenskt källvatten i en klimatsmart kartongflaska – ett alternativ när vattenkranen inte finns nära till hands.
Under parollen ”Kom in i matchen” utvidgar nu Redhawks sitt samhällsengagemang till att också omfatta hållbarhet och miljöfrågor.
”Det känns bra och viktigt att vi som ledande ishockeyklubb tar ställning för miljö och hållbarhet”, säger Patrik Sylvegård, VD och sportchef för Malmö Redhawks.
Klubbens initiativ ”Kom in i matchen” syftar bland annat till att lyfta hållbarhet och miljö inom idrottsrörelsen. Malmö Redhawks mål är att bidra till en större samhällsförändring och visa att man som förening är mycket mer än ishockey. Genom att sprida kunskap och inspiration vill Malmö Redhawks uppmuntra människor att bli mer miljömedvetna i vardagen.
”Vi vill använda kraften och engagemanget hos Malmö Redhawks fans, samarbetspartners och anställda för att göra skillnad. Vi väljer att använda kartongförpackat svenskt källvatten för att visa hur enkelt det är att välja klimatsmart. Kartongflaskan blir symbolen för aktiva och medvetna val för att inspirera oss alla att göra mer klimatsmarta val i vardagen”, säger Jens Hemström, affärsutvecklingschef i Malmö Redhawks.
Redhawks eget vatten kommer i en förpackning från Tetra Pak, som tillverkas huvudsakligen av kartong. Kartongen är certifierad enligt Forest Stewardship Council (FSC), tillverkad av ansvarsfullt odlad skog och andra kontrollerade källor. Det är inte bara kartongen, som är av förnybar växtbaserad råvara, utan även skruvkorken.
.
”Det här är ett viktigt och nyskapande samarbete, där vi på Tetra Pak bidrar med vår förpackning, men också med kunskaper inom hållbarhet, återvinning och cirkulär ekonomi. Tillsammans med Malmö Redhawks får vi en möjlighet att möta och samtala med väldigt många människor om viktiga framtidsfrågor och framför allt om vikten av att göra hållbara, goda val i vardagen”, säger Berit Hoffmann, marknadschef, Tetra Pak.
När det gäller vatten på flaska sker det just nu ett skifte till kartongflaskor, just för att de är så klimatsmarta. Det är en internationell trend, där fler och fler varumärken går över till kartongförpackningar, som tillverkas till största delen av förnybart material. När Global Bottled Water Congress i Evian nyligen delade ut den prestigefyllda utmärkelsen till ”världens bästa förpackning 2018” gick priset till en kartongflaska från Tetra Pak.