Investmentbolag i New York köper Schur Flexibles Group

PUBLICERAD: 10 augusti 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Schur Flexibles Groups VD och delägare Jakob Mosser fortsätter att leda bolaget efter ägarskiftet.

New York-baserade investmentbolaget Lindsay Goldberg meddelar att man träffat en överenskommelse om att förvärva Schur Flexibles Group, som är en ledande europeisk tillverkare av flexibla förpackningar.
Schur Flexible, som har huvudsäte i Baden i Österrike, har cirka 1.100 anställda och driver 11 tillverkningsenheter i Tyskland, Finland, Danmark, Nederländerna, Polen, Slovakien och Grekland. Företaget producerar främst flexibla förpackningar i material som papper, plast och aluminium.

Under år 2015 omsatte Schur Flexibles cirka 370 miljoner euro (ca 3,5 miljarder kronor) av vilka hälften kom från flexibla livsmedelsförpackningar. Andra områden, som företaget producerar förpackningar för, är läkemedel och tobak.

Schur Flexibles VD och delägare Jakob A. Mosser, som varit chef för bolaget de senaste fem åren, kommer efter förvärvets genomförande att fortsätta att leda Schur Flexibles.

Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra några uppgifter om köpesummor eller annan finansiell information. Under förutsättning att affären godkänns av berörda konkurrensmyndigheter beräknas den vara genomförd under tredje kvartalet i år.

”När affären är klar tänker vi utveckla Schur Flexibles såväl genom organisk tillväxt som genom strategiska förvärv. Vi har redan identifierat ett antal lämpliga företag, som kan bidra till att öka värdet på Schur Flexibles produktportfölj”, säger Thomas Ludwig, verkställande partner vid Lindsay Goldbergs tyska dotterbolag.

Lindsay Goldberg är ett privat investeringsbolag med cirka 13 miljarder dollar (ca 110 miljarder kronor) i eget kapital. Man fokuserar på samarbete och uppköp av familjeägda och entreprenörsledda företag, vilka behöver en kapitalstark partner för att aktivt bygga upp sina verksamheter.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432