Invånare i ”megastäder” är positiva till förpackningar

PUBLICERAD: 13 september 2017
UPPDATERAD: 25 januari

”Vi blev glada över intresset och förståelsen för ´packaging sustainability´|som de flesta hade”

Megastadsbor globalt är positiva till förpackningar som en problemlösare för en mer hållbar framtid, och begreppet “packaging sustainability” är såväl förstått som värdesatt. Dock råder skiljaktighet i förväntningar gällande stadsförvaltningars hantering av återvinning, nedskräpning, avfallshantering och stöd för hållbart beteende. Det framgår av BillerudKorsnäs nya konsumentpanel inom Packaging Sustainability.

Förpackningar är ett hett ämne och diskuteras idag allt oftare på toppnivå bland varumärkesägare, politiker, icke-statliga organisationer och framför allt bland konsumenter. För att bättre förstå konsumenters drivkraft och samla insikter gällande förpackningens roll i samhället, hur förpackningar kan möjliggöra bättre lösningar ur miljösynpunkt liksom de olika megastädernas förmåga att stödja konsumenterna i att agera hållbart med förpackningar, har BillerudKorsnäs initierat en egen konsumentpanel i 16 megastäder runt om i världen.

Med ett genomsnitt på 54,1 NPA (Net Positive Attitude) värderas ”packaging sustainability” högt av BillerudKorsnäs Consumer Panel, som alltså representerar megastäder runt om i världen. Dessa höga poäng indikerar att de flesta konsumenter har en positiv inställning till förpackningar som potentiella problemlösare.

I de asiatiska städerna, där de totala och personliga indexen var höga, visar det betydligt lägre City Index att konsumenters förväntningar på städer inte uppfylls. I Europa är trenden motsatt: City Index är högre än det personliga indexet, vilket antyder att konsumenterna känner att städerna sköter sig väl, men att det fortfarande finns mycket att göra på den individuella fronten och av varumärkesägare.
Nordamerika hamnar jämnt på personlig- och stadsnivå, vilket innebär att amerikaner har en positiv personlig inställning gentemot ”packaging sustainability” och sitt eget bidrag, samtidigt som städerna hanterar återvinning och förpackningsinformation på ett sätt som uppfyller medborgarnas krav.

Den nedbrutna statistiken visar några skillnader runt om i världen. De flesta asiatiska megastäderna uppvisar höga positiva personliga indexresultat, vilket indikerar att de flesta konsumenter har en positiv inställning till förpackning som en potentiell problemlösare. I nedre delen av index återfinns främst europeiska megastäder. Invånare i Tokyo placerar sig lägst med 14,9 NPA och tror därmed inte att förbättrade förpackningar kan göra väsentlig skillnad för en mer hållbar framtid.

”När vi interagerade med våra paneler globalt, blev vi glada över intresset och förståelsen för ´packaging sustainability´, som de flesta hade. Det finns ett starkt momentum för varumärken och handeln att visa hur deras förpackningar ger hållbarhetsfördelar. Flera gånger om frågar konsumenterna efter lättare och lönsammare återvinning samt att förpackningar ytterligare ska minska matsvinn. Nu vet vi var vi ska öka vår förpackningsutveckling och att många parter bör göra det tillsammans med oss – varumärken, borgmästare och återvinningsföretag för att nämna några”, säger Jon Haag, chef för Consumer Insights på BillerudKorsnäs.

Undersökningen genomfördes online i maj 2017 av Syno International/Cint på uppdrag av BillerudKorsnäs. Ett representativt urval av 3.300 personer baserat på kön och ålder (18-65 år) deltog från 16 städer: Berlin, Delhi, Jakarta, Kairo, Karachi, Lagos, London, Los Angeles, Manila, Mexico City, Mumbai, New York, Paris, Shanghai, Stockholm och Tokyo.
BillerudKorsnäs Consumer Panel och Packaging Sustainability Index är en återkommande serie av undersökningar för att ytterligare undersöka medborgares syn på packaging sustainability globalt och lokalt.

En megastad definieras av FN som ett storstadsområde med en total befolkning på mer än 10 miljoner människor. Vissa definitioner anger också en miniminivå för befolkningstäthet (minst 2.000 personer / kvadratkilometer). Stockholm och Berlin kvalificerar sig visserligen inte som megastäder, men är intressanta som ”early movers” inom hållbarhet.

—————————————————-
Indexet, som används i BillerudKorsnäs Consumer Panel, är NPA, Net Positive Attitude. NPA beräknas som andelen konsumenter, som svarar på de två mest positiva alternativen av sex, minskat med andelen konsumenter med de två mest negativa alternativen.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox