Intressant undersökning: Så (o)trogna är vi våra varumärken

PUBLICERAD: 12 oktober 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Vad är det som får oss att bojkotta ett varumärke? En intressant undersökning|utförd av YouGov|ger svaren.

Hur trogna – eller otrogna – är vi våra varumärken? Vad är det som gör att vi bojkottar ett varumärke? En intressant undersökning från YouGov ger svaren.
Rapporten visar vilka svenskar, som bojkottar varumärken, vilka orsakerna är till att de har slutat använda ett varumärke och vad som kan få dem att börja använda varumärket igen.

Rapporten ”Sweden: The Brand Boycotter” tittar närmare på svenska konsumenter, som har slutat att använda ett varumärke permanent eller tillfälligt, som en direkt följd av en skandal eller ett negativt rykte. Rapporten visar att 29 procent, dvs mer än var fjärde konsument, har bojkottat ett varumärke som följd av en skandal eller ett negativt rykte.

Två av fem (39 procent), som har slutat använda ett varumärke, har gjort det på grund av dålig behandling av djur. Produkter, som har negativ inverkan på konsumenternas hälsa, är också en av de huvudsakliga orsakerna till bojkott av ett varumärke (38 procent)  tillsammans med orättvis behandling av de anställda (37 procent).

Förutom när produkterna har en direkt skadlig hälsoeffekt, verkar de svenskar, som bojkottar, vara mer motiverade av företagens etik och moral än av hur nöjda de är med själva produkten/varumärket. Miljöskada (36 procent), orättvis behandling av anställda (31 procent), medveten mörkläggning av information eller resultat (29 procent) samt att företaget stödjer en politiker/ett parti/en rörelse, som konsumenten inte stödjer (27 procent), är alltså de huvudsakliga orsakerna till bojkott av ett varumärke.

Var fjärde (27 procent) av de som bojkottar nämner fel i produkter/återkallelse av produkter, som en orsak till beslutet.

YouGov-rapporten visar också att vägen tillbaka för bojkottade företag är väldigt lång. 62 procent av dem, som har slutat använda ett varumärke, använder det fortfarande inte och endast 5 procent använder det lika mycket som tidigare.

Rapporten ”Sweden: The Brand Boycotter”, som även visar vad som kännetecknar de som bojkottar varumärken när det gäller demografi, åsikter och konsumtionsmönster, kan laddas ner HÄR

Om rapporten
Rapporten bygger på data från YouGov Profiles och YouGov BrandIndex samt en  YouGov Omnibus med 2.000 intervjuer genomförd med representativt utvalda personer i åldern 18+ från YouGov-panelen under perioden 2-4 juni 2017.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

Tommy Segelberg har utsetts till Segment manager för Digital Packaging inom EMEA-regionen för Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Stora Enso förbereder försäljning av delar av sina skogstillgångar i Sverige

Stora Enso förbereder en försäljning av cirka 12 procent av sina totala skogstillgångar (1,4 miljoner hektar) i Sverige. Det skriver man i ett kortfattat pressmeddelande.
andrew-charney-3tW2GR0KAd8-unsplash

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1