Hur trogna – eller otrogna – är vi våra varumärken? Vad är det som gör att vi bojkottar ett varumärke? En intressant undersökning från YouGov ger svaren.
Rapporten visar vilka svenskar, som bojkottar varumärken, vilka orsakerna är till att de har slutat använda ett varumärke och vad som kan få dem att börja använda varumärket igen.
Rapporten ”Sweden: The Brand Boycotter” tittar närmare på svenska konsumenter, som har slutat att använda ett varumärke permanent eller tillfälligt, som en direkt följd av en skandal eller ett negativt rykte. Rapporten visar att 29 procent, dvs mer än var fjärde konsument, har bojkottat ett varumärke som följd av en skandal eller ett negativt rykte.
Två av fem (39 procent), som har slutat använda ett varumärke, har gjort det på grund av dålig behandling av djur. Produkter, som har negativ inverkan på konsumenternas hälsa, är också en av de huvudsakliga orsakerna till bojkott av ett varumärke (38 procent) tillsammans med orättvis behandling av de anställda (37 procent).
Förutom när produkterna har en direkt skadlig hälsoeffekt, verkar de svenskar, som bojkottar, vara mer motiverade av företagens etik och moral än av hur nöjda de är med själva produkten/varumärket. Miljöskada (36 procent), orättvis behandling av anställda (31 procent), medveten mörkläggning av information eller resultat (29 procent) samt att företaget stödjer en politiker/ett parti/en rörelse, som konsumenten inte stödjer (27 procent), är alltså de huvudsakliga orsakerna till bojkott av ett varumärke.
Var fjärde (27 procent) av de som bojkottar nämner fel i produkter/återkallelse av produkter, som en orsak till beslutet.
YouGov-rapporten visar också att vägen tillbaka för bojkottade företag är väldigt lång. 62 procent av dem, som har slutat använda ett varumärke, använder det fortfarande inte och endast 5 procent använder det lika mycket som tidigare.
Rapporten ”Sweden: The Brand Boycotter”, som även visar vad som kännetecknar de som bojkottar varumärken när det gäller demografi, åsikter och konsumtionsmönster, kan laddas ner HÄR
Om rapporten
Rapporten bygger på data från YouGov Profiles och YouGov BrandIndex samt en YouGov Omnibus med 2.000 intervjuer genomförd med representativt utvalda personer i åldern 18+ från YouGov-panelen under perioden 2-4 juni 2017.