Att smarta och intelligenta förpackningar är ett ämne som väcker intresse framgick tydligt när Packbridge Live arrangerades i Sunne den 15 december. Runt 50 personer hade lagt julbestyren åt sidan och samlats på Brobygrafiska för att lyssna på ledande experter i ämnet.
Nyligen arrangerade AIPIA (Active and Intelligent Packaging Industry Association) en internationell konferens på samma tema i holländska Utrecht, där närmare 250 personer fanns på plats, däribland ett antal varumärkesägare – intresset är med andra ord stort.
Den här typen av förpackningar ger nya möjligheter exempelvis när det gäller att hålla koll på livsmedels hållbarhet, att garantera äkthet på en vara eller genom att ge en produkt något extra rent kommersiellt. Steget verkar inte vara långt borta tills dess att förpackningen blir en produkt i sig själv som kan användas till något extra, efter att den gjort sitt jobb att transportera, skydda och sälja en vara.
På Packbridge Live fanns talare från Thin Film, Stora Enso, Pöyry och Fibre Form, vilka gav olika vinklingar på temat. Innan den avslutande paneldebatten, gav representanter från Brobygrafiska en snabb information om hur man arbetar med utbildningen av förpackningsdesigners.
”Vi visste att det är ett ämne som intresserar många, men ändå blev vi positivt överraskade att det var så många som anmälde sig. Vi kommer att återkomma till det här temat”, konstaterar Johan Mårtensson, VD för Packbridge.
”Nästa år kommer vi för övrigt att utveckla Packbridge Live, som tidigare hette Packbridge efter 3. Vi satsar på fem dagar under året med olika teman, som även kommer att innehålla workshops och nya möjligheter till nätverkande. Mer om det nya konceptet kommer att finnas på vår hemsida efter helgerna”.
———————————————————–
N.B.: Är du medlem i Packbridge och missade Packbridge Live den 15 december, kan du ta del av allt via Packbridge TV som du hittar på hemsidan.