Intelligenta förpackningar lockade många till Sunne

PUBLICERAD: 17 december 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Några av det femtiotal personer som deltog i Packbridge Live på Brobygrafiska i Sunne.|Simo Siitonen från Stora Enso visade bl. a. denna champagneförpackning som har inbyggd belysning och möjlighet att fylla på med is för att kyla den ädla drycken…

Att smarta och intelligenta förpackningar är ett ämne som väcker intresse framgick tydligt när Packbridge Live arrangerades i Sunne den 15 december. Runt 50 personer hade lagt julbestyren åt sidan och samlats på Brobygrafiska för att lyssna på ledande experter i ämnet. 

Nyligen arrangerade AIPIA (Active and Intelligent Packaging Industry Association) en internationell konferens på samma tema i holländska Utrecht, där närmare 250 personer fanns på plats, däribland ett antal varumärkesägare – intresset är med andra ord stort.

Den här typen av förpackningar ger nya möjligheter exempelvis när det gäller att hålla koll på livsmedels hållbarhet, att garantera äkthet på en vara eller genom att ge en produkt något extra rent kommersiellt. Steget verkar inte vara långt borta tills dess att förpackningen blir en produkt i sig själv som kan användas till något extra, efter att den gjort sitt jobb att transportera, skydda och sälja en vara. 

På Packbridge Live fanns talare från Thin Film, Stora Enso, Pöyry och Fibre Form, vilka gav olika vinklingar på temat. Innan den avslutande paneldebatten, gav representanter från Brobygrafiska en snabb information om hur man arbetar med utbildningen av förpackningsdesigners. 

”Vi visste att det är ett ämne som intresserar många, men ändå blev vi positivt överraskade att det var så många som anmälde sig. Vi kommer att återkomma till det här temat”, konstaterar Johan Mårtensson, VD för Packbridge. 

”Nästa år kommer vi för övrigt att utveckla Packbridge Live, som tidigare hette Packbridge efter 3. Vi satsar på fem dagar under året med olika teman, som även kommer att innehålla workshops och nya möjligheter till nätverkande. Mer om det nya konceptet kommer att finnas på vår hemsida efter helgerna”.

———————————————————–
N.B.: Är du medlem i Packbridge och missade Packbridge Live den 15 december, kan du ta del av allt via Packbridge TV som du hittar på hemsidan.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker