Den högsta utmärkelsen – PIDA Gold Award – i franska upplagan av BillerudKorsnäs förpackningsdesigntävling PIDA gick till en innovativ kryddförpackning, kreerad av tre designstudenter från Reims.
Det vinnande förpackningskonceptet, som fått namnet ”Respice”, är en kombination av kryddförpackning och kryddispenser, som juryn fann högst innovativ, både till idé och konstruktion. Förutom topputmärkelsen Gold Award tilldelades bidraget även segern i kategorin ”Highest level of Sustainability”.
De tre studenterna bakom ”Respice” heter Romane Bazile, Jeanne Douchet och Marion Braconnier och de studerar alla vid högskolan IUT i Reims.
”Vi är mycket stolta över att ha uppnått vårt mål att kombinera hållbarhet och modernitet i samma förpackning. Det var väldigt stimulerande att arbeta med. Sensorisk design är en ny dimension, som är en integrerad del av morgondagens förpackningar”, säger de tre vinnarna.
”Förpackningen har en perfekt balans mellan innovation, hållbarhet och användarvänlighet och skönheten i designen ligger i idéns enkelhet och det toppmoderna utförandet”, säger juryn i sin motivation till förstapriset, samtidigt som man konstaterar att det vinnande konceptet svarar perfekt mot årets PIDA-uppdrag att skapa en förpackning utifrån mottot ”Awaken the Senses”.
Förutom segrande förpackningen ”Respice” korades det även vinnare i kategorierna ”Highest Level of Innovation” och ”Highest Level of User Friendliness”.
Priset för bästa innovation gick till trion Mallory Beben, Audrey Petremann och Josselin Dupuis, också från IUT Reims, för biskviförpackningen ”French Macaron” och priset för bästa användarvänlighet gick till Laurine Melay, Sara Lerond, Cloé Lalanne och Emma Taillefumier från ESI Reims för ”Nuance de Paris”, även det en förpackning för biskvier.
Den franska upplagan av PIDA, var den sista av de fyra ingående deltävlingarna i BillerudKorsnäs internationella designtävling PIDA (Packaging Impact Design Award). Tidigare i år har PIDA Sweden, PIDA UK/USA och PIDA Germany avgjorts.
De fyra vinnarna av respektive deltävlings PIDA Gold Award går nu vidare till en ”Grand Finale”, som äger rum i samband med förpackningsmässan Luxe Pack i Monaco i september och där en slutsegrare ska koras.