Holländska Rollor Packaging och Smurfit Kappa har utvecklat en innovativ wellförpackning för klädesplagg, som köps via e-handelsföretag på nätet.
Mängden klädesplagg, som köps och levereras via e-handel, ökar markant. Men att leverera kläder via postpaket kan ge problem, eftersom plaggen ofta blir skrynkliga och får oönskade veck i sådana konventionella platta transportförpackningar, som de flesta e-handelsföretag använder.
Men nu har Smurfit Kappa och dess partner, Den Haag-baserade företaget Rollor Packaging, utvecklat en annorlunda förpackning, som råder bot på det problemet.
Förpackningen är tillverkad i ett enda wellpappark och försedd med sinnrika bigningar och utstansningar, som gör att den kan rullas ihop till en sexkantig ”cylinder”, som dels ger fullgott transportskydd åt det förpackade klädesplagget, dels förhindrar att plagget skrynklas under transporten. Enligt Smurfit Kappa och Rollor Packaging hålls klädesplaggen i perfekt skick under hela leveransprocessen och kan efter uppackningen bäras direkt av mottagaren utan behov av strykning.
Wellpappförpackningen Rollor Packaging kan anpassas efter leverantörens önskemål vad gäller tryck av logotyper, produktnamn och annan grafisk information. Den kan också förses med ett speciellt bärhandtag.
Vid årets upplaga av globala förpackningstävlingen World Star tilldelades Smurfit Kappa en World Star-utmärkelse för den innovativa ”klädesrullen”.