Innovationer och start-ups i centrum på höstens Empack

PUBLICERAD: 18 juni 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Start-up-företag och innovationer är huvudspår på höstens förpackningsmässan Empack på Kistamässan. (Bild Easyfairs)|”Nya innovativa material och lösningar är viktigt att belysa på Empack”, säger Emelie Törn. (Bild Easyfairs)

Innovationer inom förpackningsbranschen får allt större fokus och efterfrågas starkt av branschen. Höstens förpackningsmässa EmpackKistamässan i Stockholm tar ytterligare ett steg för att lyfta de senaste innovationerna och start-up-företagen inom förpackning.

På mässan, som äger rum 1 – 2 oktober, presenteras bland annat ett helt nytt mässområde, som fått namnet ”Start Up Area” och som utvecklas i samarbete med Stora Enso.

”Vi arbetar kontinuerligt med innovation inom Stora Enso, inte bara gällande produkter, utan också kring hur vi utformar våra samarbeten, utvecklar våra affärsmodeller och tillhandahåller nya tjänster. Vi är glada att kunna bidra med vårt förnybara material till denna mötesplats”, säger Caterine Wilderoth, marknadschef för Stora Ensos division Packaging Solutions.

Emelie Törn är projektledare för Empack. (Bild Easyfairs)

Stora Enso satsar mycket på innovation och samarbetar tätt med start-ups i branschen. Sedan 2017 driver Stora Enso sitt Accelerator-program för samarbete med nystartade företag och för att gynna utvecklingen inom förpackning. Programmet har fokus på förnybara material. År 2018 prisades Stora Enso som det mest start-up-vänliga företaget i Finland.

”Nya innovativa material och lösningar är oerhört viktigt att belysa på Empack. Inte minst när fokus på marknaden är så stor med alla utmaningar kring förpackningar och material som finns. Detta är något vi kommer se till att lyfta extra mycket inför mötesplatsen i oktober. Vi är väldigt glada att Stora Enso vill hjälpa oss att göra denna yta till något alldeles extra”, säger Emelie Törn, projektledare för Empack hos mässarrangören Easyfairs.

På mässans Start Up Area kommer dessutom vinnarna av start-up-tävlingen Packbridge Challenge att presenteras.
Läs mer om årets Packbridge Challenge-tävling HÄR.

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Nordic Paper får tillstånd för utökad produktion i Bäckhammar

Mark- och miljödomstolen i Vänersborg har i slutet av januari gett tillstånd för utökad produktion vid Nordic Papers anläggning i Bäckhammar.
Matvaror i papper_51

Högre krav på livsmedelssäkerhet gynnar Mobergs Produktkontroll

Mobergs Produktkontroll är en av de ledande leverantörerna av kontrollutrustning för livsmedelsindustrin och andra områden. Kraven på säkerhet ökar vilket tydligt gynnar företaget.
Fredrik2

Bra tryck i förpackningssektorn hos Heidelberg

Av Heidelbergs kvartalsrapport för det tredje kvartalet framgår det att koncernen utvecklas bra. Extra bra går det för pressar till förpackningssektorn.
03_Ludwin_Monz

Tetra Pak startar banbrytande forskning

Tetra Pak initierar i dag det man kallar en banbrytande forskning med hjälp av Max IV för att bättre förstå fibermaterialens nanostruktur.
coca cola