Innovationer inom förpackningsbranschen får allt större fokus och efterfrågas starkt av branschen. Höstens förpackningsmässa Empack på Kistamässan i Stockholm tar ytterligare ett steg för att lyfta de senaste innovationerna och start-up-företagen inom förpackning.
På mässan, som äger rum 1 – 2 oktober, presenteras bland annat ett helt nytt mässområde, som fått namnet ”Start Up Area” och som utvecklas i samarbete med Stora Enso.
”Vi arbetar kontinuerligt med innovation inom Stora Enso, inte bara gällande produkter, utan också kring hur vi utformar våra samarbeten, utvecklar våra affärsmodeller och tillhandahåller nya tjänster. Vi är glada att kunna bidra med vårt förnybara material till denna mötesplats”, säger Caterine Wilderoth, marknadschef för Stora Ensos division Packaging Solutions.

Stora Enso satsar mycket på innovation och samarbetar tätt med start-ups i branschen. Sedan 2017 driver Stora Enso sitt Accelerator-program för samarbete med nystartade företag och för att gynna utvecklingen inom förpackning. Programmet har fokus på förnybara material. År 2018 prisades Stora Enso som det mest start-up-vänliga företaget i Finland.
”Nya innovativa material och lösningar är oerhört viktigt att belysa på Empack. Inte minst när fokus på marknaden är så stor med alla utmaningar kring förpackningar och material som finns. Detta är något vi kommer se till att lyfta extra mycket inför mötesplatsen i oktober. Vi är väldigt glada att Stora Enso vill hjälpa oss att göra denna yta till något alldeles extra”, säger Emelie Törn, projektledare för Empack hos mässarrangören Easyfairs.
På mässans Start Up Area kommer dessutom vinnarna av start-up-tävlingen Packbridge Challenge att presenteras.
Läs mer om årets Packbridge Challenge-tävling HÄR.