Ingrid Näsström blir ny VD för materialbolaget Returkartong

PUBLICERAD: 29 november 2019
UPPDATERAD: 25 januari

”Det är mycket viktigt uppdrag och en spännande tid att få kliva in i bolaget”, säger Ingrid Näsström i en kommentar till sin utnämning som VD för Returkartong.

Ingrid Näsström har anställts som ny VD för materialbolaget Returkartong. Hennes uppgift blir att leda arbetet med att utveckla framtidens återvinning av pappersförpackningar.

Returkartong, som ägs av skogsindustrin, förpackningstillverkare, dagligvaruleverantörerna och handeln, ansvarar för att ta hand om insamlade pappersförpackningar och se till att de återvinns i så hög grad som möjligt. I takt med höjda återvinningsmål och ett stort fokus på cirkularitet blir uppdraget att accelerera och vidareutveckla återvinningsprocessen allt viktigare.

”Med ett allt större intresse för återvinning och hållbarhet i hela samhället, står Returkartong inför spännande utmaningar. Det kommer att krävas kunskap, affärsmässighet, driv, initiativförmåga och god kommunikativ förmåga för att ta Returkartong till nästa nivå. Med sin erfarenhet och sin personlighet, är Ingrid Näsström helt rätt för den här rollen och jag är mycket glad att vi nu kan presentera henne som vår nya VD”, säger Göran Holm, styrelseordförande i Returkartong.

Ingrid Näsström har en bred och djup erfarenhet från återvinningsbranschen med inriktning främst på materialåtervinning. Hon är civilekonom och de senaste åren har hon haft olika VD-roller, bland annat på miljöföretaget Renova samt på återvinningsföretaget Kuusakoski. Hon arbetar idag som VD för Teknikföretagens Branschgrupper AB, som är ett dotterbolag till Teknikföretagen.

”Jag ser verkligen fram emot att få ge mig in i återvinningsbranschen igen och driva återvinningen mot en ännu högre cirkularitet för ett mer hållbart samhälle. Vi måste ligga i framkant och leda utvecklingen för att det återvunna materialet ska hålla den kvalitet, som krävs för att kunna bli nya förpackningar och produkter igen.
Några nyckelfaktorer kommer att vara teknikutveckling, samarbete och nya affärsmodeller. Det är mycket viktigt uppdrag och en spännande tid att få kliva in i bolaget”, säger Ingrid Näsström i en kommentar.

——————————————-

Returkartong är ett av fem materialbolag, vilka tillsammans äger Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI), som ansvarar för insamling och återvinning av förpackningar och tidningar från landets hushåll via återvinningsstationer och fastighetsnära insamlingsplatser. De övriga materialbolagen är Plastkretsen, Svenska Metallkretsen, Pressretur och Svensk GlasÅtervinning.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x