Familjeföretaget Indiska vill minska andelen plast i samhället och börjar nu ta betalt för sina nya, än mer miljöanpassade, plastpåsar.
Samtidigt som företagets nya påsar består av 25 procent malt ostronskal och 70 procent återvunnen plast, så vill företaget få till ett ändrat beteende hos sina kunder och få dem att välja bort påsarna.
Indiska skriver i ett pressmeddelande, att åtgärderna ligger i linje med företagets vilja att förändra. Ur ett miljöperspektiv byter man till en miljövänligare plastpåse och kommer samtidigt att ta betalt för påsarna – 1 – 2 kronor per påse beroende på storlek – och hela överskottet kommer att användas för att stödja Naturskyddsföreningen.
”Samtidigt som vi nu kan erbjuda de bästa påsarna ur ett miljöperspektiv, så vill vi få till ett ändrat beteende, så att vi på sikt blir av med plastpåsar. Vi börjar ta betalt, men vill inte tjäna några pengar på påsarna, utan istället stödja Naturskyddsföreningens arbete med fokus på information om farliga kemikalier i vardagsprodukter”, säger Indiskas VD Sofie Gunolf.
Indiska skriver att de 25 procenten malt ostronskal, som ingår i deras nya påsar, är en biprodukt från produktion av ostronsås. Ostronskal är en förnyelsebar biologisk resurs. Mängden återvunnen plastråvara i påsarna uppges till 70 procent och enligt Indiska är koldioxidutsläppen vid tillverkningen av deras nya påse (transporter av råvaran inräknad) cirka 25 procent lägre än vid tillverkning av en påse som helt består av återvunnen plast.