Indiska vill ändra kundbeteende: Tar betalt för miljöplastpåsar

PUBLICERAD: 19 mars 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Indiska nya plastpåse består till 25 procent av malt ostronskal och 70 procent återvunnen plastråvara.|”Vi erbjuder de bästa påsarna ur miljöperspektiv men vill ändå ändra kundernas beteende för att minska användningen av plastpåsar”

Familjeföretaget Indiska vill minska andelen plast i samhället och börjar nu ta betalt för sina nya, än mer miljöanpassade, plastpåsar.
Samtidigt som företagets nya påsar består av 25 procent malt ostronskal och 70 procent återvunnen plast, så vill företaget få till ett ändrat beteende hos sina kunder och få dem att välja bort påsarna.

Indiska skriver i ett pressmeddelande, att åtgärderna ligger i linje med företagets vilja att förändra. Ur ett miljöperspektiv byter man till en miljövänligare plastpåse och kommer samtidigt att ta betalt för påsarna – 1 – 2 kronor per påse beroende på storlek – och hela överskottet kommer att användas för att stödja Naturskyddsföreningen.

”Samtidigt som vi nu kan erbjuda de bästa påsarna ur ett miljöperspektiv, så vill vi få till ett ändrat beteende, så att vi på sikt blir av med plastpåsar. Vi börjar ta betalt, men vill inte tjäna några pengar på påsarna, utan istället stödja Naturskyddsföreningens arbete med fokus på information om farliga kemikalier i vardagsprodukter”, säger Indiskas VD Sofie Gunolf.

Indiska skriver att de 25 procenten malt ostronskal, som ingår i deras nya påsar, är en biprodukt från produktion av ostronsås. Ostronskal är en förnyelsebar biologisk resurs. Mängden återvunnen plastråvara i påsarna uppges till 70 procent och enligt Indiska är koldioxidutsläppen vid tillverkningen av deras nya påse (transporter av råvaran inräknad) cirka 25 procent lägre än vid tillverkning av en påse som helt består av återvunnen plast.

 

 

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback