Ikoniska Absolut-flaskan får ny design efter mer än 30 år

PUBLICERAD: 29 april 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Inga stora förändringar|men nog så viktiga: den nya flaskan

Absolut tar i år ett stort kliv in i framtiden genom att ge världens mest ikoniska vodkaflaska en ny design. Den nya flaskan är skapad av en grupp passionerade kreatörer, vars uppdrag var hitta nya vägar i jakten på perfektion.
Allt sedan lanseringen 1979 har Absolut Vodkas flaska skiljt sig från mängden med sin rena design. Den nya flaskan är en utveckling av sin föregångare. Nyheterna inkluderar en uppdaterad logotyp, ett nytt skript och en ny medaljong. Den nya flaskan väger dessutom mindre och visar för första gången upp en helt ny varumärkessymbol. 

Att uppdatera en ikon kräver extrem noggrannhet och känsla för detaljer. Därför har Absolut involverat en gravör och en kalligraf, som båda gett sina avtryck på flaskan i sin strävan efter perfektion. 

”För mer än 30 år sedan skapade vi den perfekta flaskan, som kom att bli en ikon för flera generationer. Det är vågat att uppdatera en så fulländad design, men nu utvecklar vi flaskan för att göra den ännu bättre. Vi har fått förmånen att arbeta med de främsta kreatörerna inom sina discipliner och resultatet är fantastiskt. Den nya flaskan utstrålar allt som Absolut Vodka står för. Den är djärv, unik och kreativ – och redo att möta framtiden”, säger Peder Clason, Global Brand Strategy Director, på Absolut. 

”Absolut är ett kreativt varumärke, som aldrig står stilla och som hela tiden går sin egen väg. För en tid sedan fattade vi beslutet att uttrycka detta genom att förnya vår mest ikoniska design. Med hjälp av ny teknik har vi lyckats fånga detaljerna i kreatörernas arbete, något som var en förutsättning för att vi skulle kunna förnya vår originalflaska. Slutresultatet återspeglar en svensk designtradition, där varje element har ett syfte och är utförd på ett enkelt men elegant sätt”, säger Caroline Mörnås, Global Design Strategy Manager på Absolut.

Absolut har många gånger utsetts till en föregångare i designsammanhang och flaskan har hyllats världen över. Den nya designen är utvecklad i samarbete med Brand Union, som fick i uppdrag att skapa en framtida klassiker. En av de mest slående nyheterna är den nya symbolen i form av ett stort ”A” på baksidan, som är en ny grafisk symbol för varumärket.
Flaskans ikoniska form har förstärkts med tydligt markerade axlar, rakare hals och kropp och en plattare botten. Samtidigt har vikten reducerats för att minska miljöpåverkan i samband med produktion och transporter. 

Jakten på perfektion karaktäriserar all produktion av Absolut Vodka. Samma strävan har präglat kreatörernas arbete. Personerna bakom den nya designen är Luca Barcellona, kalligraf, och Martin Mörck, illustratör och gravör.

All Absolut Vodka, oavsett var i världen den konsumeras, kommer från samma plats, Åhus i Skåne. Detta ursprung har Luca Barcellona fångat i ett nytt skript på flaskans framsida.

”Mitt hantverk blandar de uråldriga konstformerna skrift och språk för att skapa ett nytt modernt uttryck. Bokstäverna är det centrala i mina skapelser. För Absolut experimenterade jag med en rad olika uttryck för att återspegla en svensk estetik. Resultatet är ledigt, enkelt och modernt, med ett elegant anslag”, säger Luca Barcellona. 

Flaskans medaljong visar ett porträtt av Lars Olsson Smith, Absoluts grundare, som var föregångare inom den kontinuerliga destillationsprocess, vilken kom att revolutionera marknaden. 

”För att hylla Absoluts grundare testade vi flera olika metoder tills vi hittade det perfekta uttrycket – ett självsäkert porträtt, som visar Lars Olsson Smith på toppen av sin karriär”, säger Martin Mörck. 

Medan flaskan utvecklas förblir innehållet detsamma. I linje med Absoluts One Source-filosofi tillverkas all Absolut Vodka i Åhus i Skåne, enligt kunskap och traditioner som förts vidare från generation till generation. Och liksom tidigare tillverkas alla Absolut-flaskorna i Sverige av Ardagh Glass Limmared AB.

Den nya flaskan distribueras över hela världen med start under hösten 2015.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Arbetet bakom det goda ledarskapet enligt Gerhard Bley

Gerhard Bley, VD på Norrmejerier tillika författare och föreläsare inom ämnet empatiskt ledarskap, gästar Scanpacks jubileumsscen, Packaging Plaza. Han vet mycket om ett holistiskt synsätt, och vilka krafter det kan skapa i en organisation. Men jobbet gör sig inte självt. Det kräver en mogen ledare som arbetar utifrån den mjuka variabeln, för att på så vis skapa tillit och trygghet.
Gerhard Bley_foto Elin Bergex

Scanfill satsar på rPET från världens kustområden

Den senaste i raden av Ystadsföretaget Scanfills satsningar är en produktnyhet som uppfyller höga kvalitetskrav och hjälper till att städa rent kustområden. Det handlar om Prevented Ocean Plastic rPET.
Prevented ocean plasticx

NYHET: Nu är PackIndx, verktyget som hjälper dig hålla koll på prisutvecklingen, live!

Packnews fortsätter att ge förpackningsbranschen och dess kunder nya tjänster. Nu lanserar vi via en extern samarbetspartner en värdefull nyhet – PackIndx. Du som köper och säljer förpackningar får via PackIndx ett enkelt sätt att hålla koll på underliggande kostnadsförändringar på marknaden.
adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på det digitala fron-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.
epson