IKEA planerar för en övergång till tryck elektronik och digital kommunikation när det gäller etiketter och produktinformation. Det skriver organisationen AIPIA (Active & Intelligent Packaging Industry Association) i sitt nyhetsbrev.
I ett första steg bjuder IKEA in företag och innovatörer att föreslå lösningar inom områdena ”elektroniska etiketter” och ”digitala kommunikationsbärare” och huvudsyftet med utmaningen ”IKEA Printed Electronics Open Innovation Challenges” är att hitta nya sätt att skapa kundvärde, som inte är möjligt med nuvarande analoga kommunikationsbärare och etiketter.
När det gäller produktetiketter tittar IKEA på hur man med elektroniska etiketter kan visa olika produktinformation beroende på vilken marknad produkterna säljs på. Tanken är att integrera en ”blank” e-etikett i produktionen, som kan aktiveras vid en punkt i värdekedjan, där produktens destination är känd. Det innebär att etiketten måste kunna kommunicera för att på destinationen sedan kunna visa information, som antingen laddas ner eller lagras. När etiketten är aktiverad, ska displayen kunna visa symboler och komplex text i romerska eller icke-romerska bokstäver. Etikettstorleken varierar beroende på typ av produkt, men kan vara så stor som upp till 15 x 15 centimeter.
I IKEA:s utmaning ingår även utformning av digitala kommunikationsbärare, baserade på PE-teknik (Printed Electronics)
Normalt är IKEA:s kommunikationsbärare analoga och anslutna direkt till produkten eller finns i IKEA-varuhuset som instore-kommunikation.
Nu vill IKEA undersöka möjligheterna att införa digitala kommunikationsbärare som en del av verksamheten. Kommunikationsbärare försedda med tryckt elektronik-teknik, och som med RFID- eller NFC-teknik kommunicerar via appfunktioner med smarta telefoner eller surfplattor, kan ge ökat stöd och förbättrad upplevelse för kunden, menar IKEA.
Mer information om IKEA:s utmaning kan erhållas av AIPIA:s Andrew Manly.