IKEA planerar för övergång till elektroniska etiketter

PUBLICERAD: 9 januari 2018
UPPDATERAD: 25 januari

IKEA planerar IKEA planerar för en övergång till tryck elektronik och digital kommunikation.

IKEA planerar för en övergång till tryck elektronik och digital kommunikation när det gäller etiketter och produktinformation. Det skriver organisationen AIPIA (Active & Intelligent Packaging Industry Association) i sitt nyhetsbrev.
I ett första steg bjuder IKEA in företag och innovatörer att föreslå lösningar inom områdena ”elektroniska etiketter” och ”digitala kommunikationsbärare” och huvudsyftet med utmaningen ”IKEA Printed Electronics Open Innovation Challenges” är att hitta nya sätt att skapa kundvärde, som inte är möjligt med nuvarande analoga kommunikationsbärare och etiketter.

När det gäller produktetiketter tittar IKEA på hur man med elektroniska etiketter kan visa olika produktinformation beroende på vilken marknad produkterna säljs på. Tanken är att integrera en ”blank” e-etikett i produktionen, som kan aktiveras vid en punkt i värdekedjan, där produktens destination är känd. Det innebär att etiketten måste kunna kommunicera för att på destinationen sedan kunna visa information, som antingen laddas ner eller lagras. När etiketten är aktiverad, ska displayen kunna visa symboler och komplex text i romerska eller icke-romerska bokstäver. Etikettstorleken varierar beroende på typ av produkt, men kan vara så stor som upp till 15 x 15 centimeter.

I IKEA:s utmaning ingår även utformning av digitala kommunikationsbärare, baserade på PE-teknik (Printed Electronics)
Normalt är IKEA:s kommunikationsbärare analoga och anslutna direkt till produkten eller finns i IKEA-varuhuset som instore-kommunikation.
Nu vill IKEA undersöka möjligheterna att införa digitala kommunikationsbärare som en del av verksamheten. Kommunikationsbärare försedda med tryckt elektronik-teknik, och som med RFID- eller NFC-teknik kommunicerar via appfunktioner med smarta telefoner eller surfplattor, kan ge ökat stöd och förbättrad upplevelse för kunden, menar IKEA.

Mer information om IKEA:s utmaning kan erhållas av AIPIA:s Andrew Manly.

 

 

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX