IKEA-koncernen går in som ny investerare i Matsmart

PUBLICERAD: 22 januari 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Matsmarts grundare fr.v. Ulf Skagerström

Företaget Matsmart fortsätter att locka tunga namn som investerare. I slutet av 2017 stod det klart att D-AxAxel Johnsons arm för investeringar i startupbolag – och Norrsken investerar i Matsmart. Nu tillkommer IKEA-koncernen (Ingka Holding B.V. och dess kontrollerade enheter) och den totala investeringsrundan – från nya och befintliga ägare – skrivs till 100 miljoner kronor.

IKEA-koncernen har tydliga målsättningar, när det kommer till att minska det egna matsvinnet, som ska halveras till augusti 2020. Dessutom ska 90 procent av allt matavfall återvinnas eller omvandlas till en resurs, som biogas. 

”Matsmart är ett intressant bolag med en genuin affärsidé, som stämmer väl överens med våra ambitioner om att fler människor får tillgång till bra mat till ett lågt pris. Minoritetsinvesteringar som den här syftar till att stödja innovativa företag som är verksamma inom sektorer relevanta för IKEA-koncernen och som har en positiv inverkan på människor och miljö”, säger Krister Mattsson, Head of Corporate Finance, Tax & Treasury på IKEA Group, i ett pressmeddelande.

För Matsmart möjliggör investeringsrundan en fortsatt satsning på ökad tillväxt. 2017 nådde bolaget en rullande omsättning på drygt 200 miljoner kronor och räddade 2.022 ton mat från att slängas. Matsmart säljer mat med 20 – 90 procents rabatt – mat som i många fall annars hade slängts. Orsakerna varierar, men ofta beror det på förpackningsbyten, säsongsvaror samt korta eller passerade bäst-före-datum

”Det finns ofantligt stora mängder mat att rädda och intresset för vår idé bara ökar, från såväl kunder som leverantörer. Även befintliga ägare tror fortsatt starkt på bolaget och den resa vi har framför oss. Vi är väldigt glada över att även de fortsätter att investera i Matsmart i den här kapitalrundan”, säger Karl Andersson, en av Matsmarts grundare. 

Bland tidigare investerare finns bland andra Northzone, GP Bullhound, Edastra och Inbox Capital liksom en rad affärsänglar.

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432