Iggesunds VD: Vi ska bli det mest lönsamma kartongbolaget

PUBLICERAD: 21 februari 2020
UPPDATERAD: 25 januari

”Min vision är att vi ska bli det mest lönsamma kartongföretaget i världen”, säger Iggesund Paperboards nye VD Johan Nellbeck. (Bild Philippe Rendu)|Johan Nellbeck tillträdde som VD för Iggesund Papperboard i augusti i fjol. (Bild Bo Wallteg)

”Vi ska bli det mest lönsamma kartongbolaget i världen” Det säger Johan Nellbeck, ny VD för Iggesund Paperboard, i en exklusiv intervju med packnews och tidningen nord emballages chefredaktör Bo Wallteg.

Johan Nellbeck har många års erfarenhet av arbete inom kartong- och pappersindustrin, bland annat genom ledande befattningar inom Assi och Billerud.  Och nu sitter han sedan augusti 2019 som ny VD för globala kartongtillverkaren Iggeund Paperboard AB.
Bo Wallteg har träffat Johan Nellbeck för att få veta vad han vill med företaget och hur han ser på branschen i sin helhet.

”Min vision är att vi tveklöst ska bli det mest lönsamma kartongföretaget i världen och det kan vi bara bli genom att jobba med kvalitet. Vi måste förstå kundernas behov och vi kommer att se mer på förpackningsinnovation i kombination med kartong. Vis av erfarenhet tror jag mycket på det tänket”, säger Johan Nellbeck.

Iggesund Paperboard, som ingår i Holmen-koncernen, är känt världen över för sina kartongkvaliteter Invercote och Incada, tillverkade av jungfrulig fiber, och med inriktning på förpackningar inom ”lyxsegment” som tobak, läkemedel, kosmetika, m fl. och på högklassiga grafiska kartongprodukter. Det är en produktportfölj, som Johan Nellbeck inte ser någon anledning att ändra på.

”Jag ser inte att vi kommer att satsa mot annorlunda lösningar, till exempel transparent kartong för att bara nämna något. Vi kommer att bli vid vår läst och göra det väldigt bra. Och det finns alltid potential för att bli ännu bättre. Vi jobbar hela tiden med styrka, styvhet och yta, och vill göra våra kvaliteter ännu effektivare för kunderna att köra”, säger Johan Nellbeck.

Hela den exklusiva intervjun med Johan Nellbeck kan du läsa i årets första utgåva av tidningen nord emballage, som utkommer inom kort. Där berättar Johan Nellbeck också om hur han ser på plast kontra kartong, hur han tycker att förpackningsbranschen ska sluta med pajkastning och börja samarbeta och hur han tror att Brexit kommer att påverka Iggesund Paperboard och dess verksamhet i engelska Workington.

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX