Kartongföretaget Iggesund Paperboards marknadsledande varumärken Invercote och Incada, finns återigen bland de tre mest värdefulla varumärkena på den europeiska kartongmarknaden, enligt en nyligen släppt varumärkesstudie som Opticom International Research genomfört bland europeiska kartongkonverterare och varumärkesägare.
Bland konverterarna placerar sig Invercote som tydlig etta före tvåan Performa från Stora Enso. Incada intar en tredje plats av de 14 varumärken, som kvalificerat sig för den europeiska topplistan enligt konverterarna. Prisvärdhet och jämn kvalitet är de viktigaste faktorerna vid val av kartong för dem. När det gäller service rankas tillgänglighet och leveranspålitlighet allra högst.
”Vi är otroligt glada och stolta över våra fina och starka varumärken, som har så stor betydelse för såväl våra kunder, medarbetare och affärer. När våra kunder och intressenter dessutom betygsätter oss så högt, är det ett kvitto på att vi gör rätt saker och därtill hjälper våra kunder att bli framgångsrika”, säger Charlotte Lagerwald, Marketing Strategy Director hos Iggesund Paperboard.
Opticom tar även fram en ranking av kartongvarumärken baserat på intervjuer med ägare till konsumentvarumärken inom sex olika marknadssegment: torra livsmedel, kylda & frusna livsmedel, choklad & konfektyr, vin & sprit, parfym, kosmetik & skönhetsvård samt läkemedel. Här placerar sig Invercote och Incada på första och andra plats inom segmenten kosmetik och skönhetsvård samt parfym.
”Undersökningen omfattar visserligen bara Europa, men den stärker ändå vår argumentation, när vi försöker bredda och öka vår försäljning i både Asien och USA”, kommenterar Arvid Sundblad, VP Sales & Marketing och globalt ansvarig för Iggesund Paperboards försäljning.