Iggesunds kartonger är åter "mest värdefulla" i Europa

PUBLICERAD: 12 september 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Bilden visar ett julkort med en extrem laserskärning designat av Van Heertum Design

Kartongföretaget Iggesund Paperboards marknadsledande varumärken Invercote och Incada, finns återigen bland de tre mest värdefulla varumärkena på den europeiska kartongmarknaden, enligt en nyligen släppt varumärkesstudie som Opticom International Research genomfört bland europeiska kartongkonverterare och varumärkesägare. 

Bland konverterarna placerar sig Invercote som tydlig etta före tvåan Performa från Stora Enso. Incada intar en tredje plats av de 14 varumärken, som kvalificerat sig för den europeiska topplistan enligt konverterarna. Prisvärdhet och jämn kvalitet är de viktigaste faktorerna vid val av kartong för dem. När det gäller service rankas tillgänglighet och leveranspålitlighet allra högst.

”Vi är otroligt glada och stolta över våra fina och starka varumärken, som har så stor betydelse för såväl våra kunder, medarbetare och affärer. När våra kunder och intressenter dessutom betygsätter oss så högt, är det ett kvitto på att vi gör rätt saker och därtill hjälper våra kunder att bli framgångsrika”, säger Charlotte Lagerwald, Marketing Strategy Director hos Iggesund Paperboard.

Opticom tar även fram en ranking av kartongvarumärken baserat på intervjuer med ägare till konsumentvarumärken inom sex olika marknadssegment: torra livsmedel, kylda & frusna livsmedel, choklad & konfektyr, vin & sprit, parfym, kosmetik & skönhetsvård samt läkemedel. Här placerar sig Invercote och Incada på första och andra plats inom segmenten kosmetik och skönhetsvård samt parfym.

”Undersökningen omfattar visserligen bara Europa, men den stärker ändå vår argumentation, när vi försöker bredda och öka vår försäljning i både Asien och USA”, kommenterar Arvid Sundblad, VP Sales & Marketing och globalt ansvarig för Iggesund Paperboards försäljning.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432