Iggesund Paperboard satsar på den japanska marknaden

PUBLICERAD: 7 augusti 2016
UPPDATERAD: 25 januari

”Invercote har goda förutsättningar att lyckas i Japan”|säger Iggesund Paperboards Asia-Pacific-chef Ivan Chong.

I höst startar Iggesund Paperboard ett försäljningskontor i Japan. Rekryteringen är i full gång och man räknar med att organisationen finns på plats under fjärde kvartalet i år. I första hand är det företagets flaggskeppsprodukt, Invercote, som är aktuell för den japanska marknaden. Den är väl etablerad i de högsta kvalitetssegmenten på de mer än 100 nationella marknader där den säljs.

”Traditionellt har Iggesund varit mycket Europainriktade, men nu prioriterar vi att öka vår globala försäljning. Idag är Asien världens största marknad för kartong och på en sådan marknad finns det givetvis utrymme för en kvalitetsprodukt som Invercote”, säger Arvid Sundblad, ansvarig för Iggesund Paperboards globala försäljning.
 
Ett särdrag i den japanska pappers- och kartongmarknaden är de höga kraven på kvalitet. Invercote, gjord av färskfiber och med höga krav på renhet bedöms ha goda förutsättningar att lyckas i Japan.
 
”När vi beslutade oss att satsa mer på försäljning globalt var ett av de första stegen att utveckla vår leveransservice utanför Europa. Sedan dess har vi byggt upp ny lagerhållning och arkning på den amerikanska västkusten och på Taiwan. För Asiens del innebär det radikala förkortningar av ledtiderna”, berättar Ivan Chong, President för Iggesunds verksamhet i Asia Pacific.
 
Iggesund finns sedan snart ett par decennier representerade i både Singapore och Hong Kong och har byggt upp en stadig försäljning över tid. Med förbättrad tillgänglighet finns goda förutsättningar att nå ut bredare inte bara i Japan, utan också inom Asia Pacific. 

Iggesunds dotterbolag i Japan registrerades i våras, enligt japansk tradition på ett datum som skulle ge det nya företaget goda förutsättningar. Rekryteringen är inne i ett slutskede.

”Vi har stor respekt för den japanska affärskulturen och rekryterar därför bara japansk personal.  Det, tillsammans med långsiktighet, bedömer vi vara avgörande för framgång i Japan”, understryker Ivan Chong.
 
Invercote har länge varit representerade av den ansedda Japanska pappersgrossisten Takeo med inriktning på den grafiska marknaden, och kommer så att vara också i framtiden. Det nyetablerade försäljningskontoret kommer i första hand att vara inriktat på direktaffärer på förpackningsmarknaden.
 
”Vi ser det som en klar fördel att ha två kanaler in på denna krävande marknad”, understryker Arvid Sundblad.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Mobergs Produktkontroll sålt till Sesotec

Det tyska företaget Sesotec GmbH har köpt Mobergs Produktkontroll. De bägge företagen har haft ett samarbete i trettiofem år inom försäljning och service.
mobergsx

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx