Iggesund Paperboard satsar på den japanska marknaden

PUBLICERAD: 7 augusti 2016
UPPDATERAD: 25 januari

”Invercote har goda förutsättningar att lyckas i Japan”|säger Iggesund Paperboards Asia-Pacific-chef Ivan Chong.

I höst startar Iggesund Paperboard ett försäljningskontor i Japan. Rekryteringen är i full gång och man räknar med att organisationen finns på plats under fjärde kvartalet i år. I första hand är det företagets flaggskeppsprodukt, Invercote, som är aktuell för den japanska marknaden. Den är väl etablerad i de högsta kvalitetssegmenten på de mer än 100 nationella marknader där den säljs.

”Traditionellt har Iggesund varit mycket Europainriktade, men nu prioriterar vi att öka vår globala försäljning. Idag är Asien världens största marknad för kartong och på en sådan marknad finns det givetvis utrymme för en kvalitetsprodukt som Invercote”, säger Arvid Sundblad, ansvarig för Iggesund Paperboards globala försäljning.
 
Ett särdrag i den japanska pappers- och kartongmarknaden är de höga kraven på kvalitet. Invercote, gjord av färskfiber och med höga krav på renhet bedöms ha goda förutsättningar att lyckas i Japan.
 
”När vi beslutade oss att satsa mer på försäljning globalt var ett av de första stegen att utveckla vår leveransservice utanför Europa. Sedan dess har vi byggt upp ny lagerhållning och arkning på den amerikanska västkusten och på Taiwan. För Asiens del innebär det radikala förkortningar av ledtiderna”, berättar Ivan Chong, President för Iggesunds verksamhet i Asia Pacific.
 
Iggesund finns sedan snart ett par decennier representerade i både Singapore och Hong Kong och har byggt upp en stadig försäljning över tid. Med förbättrad tillgänglighet finns goda förutsättningar att nå ut bredare inte bara i Japan, utan också inom Asia Pacific. 

Iggesunds dotterbolag i Japan registrerades i våras, enligt japansk tradition på ett datum som skulle ge det nya företaget goda förutsättningar. Rekryteringen är inne i ett slutskede.

”Vi har stor respekt för den japanska affärskulturen och rekryterar därför bara japansk personal.  Det, tillsammans med långsiktighet, bedömer vi vara avgörande för framgång i Japan”, understryker Ivan Chong.
 
Invercote har länge varit representerade av den ansedda Japanska pappersgrossisten Takeo med inriktning på den grafiska marknaden, och kommer så att vara också i framtiden. Det nyetablerade försäljningskontoret kommer i första hand att vara inriktat på direktaffärer på förpackningsmarknaden.
 
”Vi ser det som en klar fördel att ha två kanaler in på denna krävande marknad”, understryker Arvid Sundblad.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432