iFoodbag skriver avtal som kan motverka svält i Afrika

PUBLICERAD: 24 april 2016
UPPDATERAD: 25 januari

iFoodbags VD Karl Fallgren och Abdulaziz Ali|VD för Equator One Logistics

Hur kan man hjälpa människor i nöd med hjälp av en bärkasse? Den frågan ställde sig Karl Fallgren och hans företag iFoodbag och för att få svar åkte han ner till Kenya för att utforska vilka möjligheter som iFoodbags papperskasse med kyl- och frysfunktion ger, när det kommer till att ta tillvara på livsmedel och vaccin i utsatta miljöer.
Resultatet av resan blev att iFoodbag nu har tecknat ett inköpsavtal med Equator One Logistics Ltd med huvudkontor i Nairobi, Kenya. Med dem som distributör kommer nu upp till 20 miljoner svenska bärkassar att distribueras runt om i Afrika, för att stötta arbetet med att minska svält och matsvinn!

På plats i Kenya kunde Karl Fallgren se att vaccin exempelvis inte hålls svalare än 15 grader med nuvarande lösningar, men med iFoodbags världsledande kylteknik hålls temperaturen längre och dessutom svalare med mellan 2-8 grader. Detta kan förbättra levnadsstandarden och förbättra kvalitén på livsmedel och läkemedel.

”Den här leveransen är den största, som skett i företagets historia. Dels är det en väldigt stor order på över 100 miljoner kronor för oss, men det är också en stor händelse, när det kommer till att sätta ett avtryck i världen och kunna påverka. Vi tror att bärkassen kan hjälpa människor såväl i vardagen som i utsatta områden runt om i världen. Att det är en viktig global produkt har vi även fått ett fint erkännande för då vi nyligen blev en av vinnarna på Ny teknik och Affärsvärldens prestigefulla 33-lista för andra året i rad”, säger Karl Fallgren, VD och grundare av iFoodbag.

Att företaget fått ett stort EU-bidrag för sin innovation samt utsetts till en av vinnarna på 33-listan för andra gången, tror Karl Fallgren har tre anledningar: bärkassen bidrar till en hållbar miljö och färre koldioxidutsläpp, den kan bli en katalysator för e-handeln globalt, och sist men inte minst tack vare möjligheterna att med den nya kyl- och frystekniken hjälpa till att motverka matsvinn och svält. 

”Över 800 miljoner människor svälter globalt och vi vill med hjälp av vår teknologi möjliggöra att ta till vara på livsmedel på ett bättre sätt och kunna distribuera såväl mat som vaccin så att miljoner människor, exempelvis i världens flyktingläger, kan få hjälp”, säger Karl Fallgren.

De första bärkassarna har redan skickats iväg och successivt kommer de att distribueras med hjälp av Equator One Logistics Ltd, som har direktkontakt med olika hjälporganisationer. Påsarna kommer att kunna hålla kylan bättre och längre, när det kommer till såväl livsviktiga läkemedel som livsmedel. Detta projekt har aldrig gjorts tidigare och förväntas få en kraftig inverkan i Afrika med start i Kenya. 

”Vi tror att iFoodbag kan revolutionera arbetet med att hjälpa människor i nöd och vi är mycket stolta över att arbeta med dem och hjälporganisationerna. Mycket mat går till spillo eftersom det inte finns lösningar, som är bra nog för att hålla produkterna tillräckligt kalla i detta klimat och för att transportera dem på ett bra sätt. Men med den här bärkassen kommer fler livsmedel och vacciner att kunna hålla längre och på så sätt hjälpa dem som behöver det”. , säger Abdulaziz Ali, VD för Equator One Logistics Ltd.

Det var i november i fjol, som iFoodbag officiellt lanserade sin länge emotsedda och omtalade papperskasse, vilken håller produkter som livsmedel och läkemedel kylda och frysta i upp till 24 timmar. Lär mer om iFoodbag HÄR.

 

 

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX