Carlsberg har presenterat två nya prototyper av sin omtalade ”pappersflaska” Green Fibre Bottle. Prototyperna innebär premiär för fiberflaskor fyllda med öl.
Presentationen av de nya prototyperna skedde i samband med klimateventet “C40 World Mayors Summit” i Köpenhamn den 10 oktober, då företag, städer och medborgare från hela världen samlades för att bygga en global koalition kring nödvändiga klimatåtgärder.
Carlsberg skriver att man med presentationen uppdaterar sin resa för att skapa världens första ”pappersölflaska” som är både 100 procent biobaserad och helt återvinningsbar.
De två nya prototyperna av Green Fibre Bottle har inre barriärer, som gör att flaskorna kan innehålla öl. Den ena prototypen använder en tunn barriärfilm av återvunnen PET medan den andra prototypen har en 100-procentigt biobaserad barriär av tunn PEF-film* (se fotnot).
Prototyperna kommer nu att användas för att testa barriärtekniken. Carlsberg uppger att man söker en lösning för att uppnå sin ultimata ambition att kunna använda en fiberflaska, som är till hundra procent biobaserad.
”Vi är nöjda med de framsteg vi hittills har gjort med Green Fibre Bottle. Även om vi inte är helt där ännu, är de två prototyperna ett viktigt steg mot att förverkliga vår absoluta ambition att föra ut ´pappersflaskan´ på marknaden. Innovationer tar tid och vi kommer att fortsätta att samarbeta med ledande experter för att övervinna kvarvarande tekniska utmaningar”, säger Myriam Shingleton, utvecklingschef inom Carlsberg Group.
I samband med eventet presenterades också ”The Paper Bottle Community”, som är en sammanslutning av dryckesförpackningsrelaterade tillverkare och användare samt experter inom design, material och teknik. Målet är att skapa och marknadsföra en helt biobaserad och återvinningsbar flaska tillverkad av förnybara fibrer.
”The Paper Bottle Community” är ett långsiktigt innovationsprojekt, som drivs av nybildade företaget Paboco® och som kring sig samlat stora aktörer som Carlsberg, Coca-Cola Europe, Absolut Company och L’Oréal samt specialister som färgföretaget Teknos, varumärkesbyrån Grow och PEF-tillverkaren Avantium.
Nybildade företaget Paboco® (PAper BOttle COmpany) är identiskt med det joint venture mellan svenska kartongproducenten BillerudKorsnäs och globala plastförpackningskoncernen Alpla, som offentliggjordes tidigare i år (LÄS HÄR!), och som vuxit fram ur danska innovations- och utvecklingsföretaget EcoXpac, vilket var först med att utveckla den fiberbaserade ”pappersflaskan”.
Paboco®, ägs till lika delar av BillerudKorsnäs och Alpla samt till en mindre del av Jesper Servé Holding, som representerar EcoXpac efter grundaren Jesper Servés bortgång i fjol.
Paboco® har nu etablerat sig med ett kontor i Slangerup, utanför Köpenhamn, men skriver på sin hemsida att man kommer att ha verksamheter och samarbeten med ledande experter och företag i flera europeiska länder.
”Allt handlar om teamwork! Vi samarbetar över hela värdekedjan, delar riskerna och är förenade i vår vision att pappersflaskan kommer att bli verklighet och grundligt förändra denna bransch för gott ”, säger Gittan Schiöld, interimistisk VD för Paboco®.
——————————————–
* PEF eller Polyetenfuranoate är en biobaserad polymer. PEF tillverkas genom polymerisering av FDCA, furandikarboxylsyra, som tillverkas av sockerarter. PEF har en tio gånger högre syrebarriär och dubbelt så hög ångbarriär som PET. Materialet har sina goda egenskaper även i tunnare utförande än PET, vilket sparar vikt. (Källa Ny Teknik)
——————————————-