ICAs pilotprojekt med lasermärkning av frukt och grönt blir nu permanent och utökas till fler ekologiska produkter, som vattenmelon och butternutpumpa.
När ICA i slutet av förra året började med lasermärkning av produkter inom frukt och grönt var man först inom svensk dagligvaruhandel att testa metoden (Läs HÄR).
Märkningen görs direkt på skalet med hjälp av laser, som ändrar pigmentet, så att namn, ursprungsland och PLU-kod syns tydligt. Nu utökas metoden för att användas på fler produkter inom frukt och grönt. Lasermärkning direkt på produkten ersätter produktmärkning med klistermärken och eliminerar också behovet av förpackningar i form av plast- eller papptråg och plastfolie.
”Resultatet från testet har visat att sötpotatis fungerade bättre än avokado, därför blir nu märkningen permanent för sötpotatis. Utöver det kommer vi även att märka ekologisk vattenmelon och butternutpumpa med laser. De nya produkterna kommer på marknaden i samband med att de europeiska skördarna startar”, säger Peter Hägg, sortimentschef frukt och grönt på ICA.
ICAs pilotprojet har tagits emot väl av konsumenterna.
”Det har funnits ett stort intresse från kunder och den nya märkmetoden har också uppmärksammats internationellt som ett viktigt hållbarhetsprojekt. Inom ett par år tror vi att märkningen blir vardag för många konsumenter i Europa, eftersom intresset för mer miljövänligt emballage gjort sig tydligt under vår testperiod”, säger Peter Hägg.
Källa ICA