ICA utökar lasermärkning av frukt och grönt-produkter 

PUBLICERAD: 9 maj 2017
UPPDATERAD: 25 januari

ICA kommer nu att börja lasermärka ekologisk vattenmelon och butternutpumpa.|Så här ser lasermärkningen ut på ICA:s ekologiska vattenmelon.
|Även ICA:s lasermärkning av sötpotatis blir permanent.

ICAs pilotprojekt med lasermärkning av frukt och grönt blir nu permanent och utökas till fler ekologiska produkter, som vattenmelon och butternutpumpa.
När ICA i slutet av förra året började med lasermärkning av produkter inom frukt och grönt var man först inom svensk dagligvaruhandel att testa metoden (Läs HÄR).

Märkningen görs direkt på skalet med hjälp av laser, som ändrar pigmentet, så att namn, ursprungsland och PLU-kod syns tydligt. Nu utökas metoden för att användas på fler produkter inom frukt och grönt. Lasermärkning direkt på produkten ersätter produktmärkning  med klistermärken och eliminerar också behovet av förpackningar i form av plast- eller papptråg och plastfolie.

”Resultatet från testet har visat att sötpotatis fungerade bättre än avokado, därför blir nu märkningen permanent för sötpotatis. Utöver det kommer vi även att märka ekologisk vattenmelon och butternutpumpa med laser. De nya produkterna kommer på marknaden i samband med att de europeiska skördarna startar”, säger Peter Hägg, sortimentschef frukt och grönt på ICA.

ICAs pilotprojet har tagits emot väl av konsumenterna.

”Det har funnits ett stort intresse från kunder och den nya märkmetoden har också uppmärksammats internationellt som ett viktigt hållbarhetsprojekt. Inom ett par år tror vi att märkningen blir vardag för många konsumenter i Europa, eftersom intresset för mer miljövänligt emballage gjort sig tydligt under vår testperiod”, säger Peter Hägg.

Källa ICA

Text Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

Tommy Segelberg har utsetts till Segment manager för Digital Packaging inom EMEA-regionen för Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Stora Enso förbereder försäljning av delar av sina skogstillgångar i Sverige

Stora Enso förbereder en försäljning av cirka 12 procent av sina totala skogstillgångar (1,4 miljoner hektar) i Sverige. Det skriver man i ett kortfattat pressmeddelande.
andrew-charney-3tW2GR0KAd8-unsplash

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1