ICA utökar lasermärkning av frukt och grönt-produkter 

PUBLICERAD: 9 maj 2017
UPPDATERAD: 25 januari

ICA kommer nu att börja lasermärka ekologisk vattenmelon och butternutpumpa.|Så här ser lasermärkningen ut på ICA:s ekologiska vattenmelon.
|Även ICA:s lasermärkning av sötpotatis blir permanent.

ICAs pilotprojekt med lasermärkning av frukt och grönt blir nu permanent och utökas till fler ekologiska produkter, som vattenmelon och butternutpumpa.
När ICA i slutet av förra året började med lasermärkning av produkter inom frukt och grönt var man först inom svensk dagligvaruhandel att testa metoden (Läs HÄR).

Märkningen görs direkt på skalet med hjälp av laser, som ändrar pigmentet, så att namn, ursprungsland och PLU-kod syns tydligt. Nu utökas metoden för att användas på fler produkter inom frukt och grönt. Lasermärkning direkt på produkten ersätter produktmärkning  med klistermärken och eliminerar också behovet av förpackningar i form av plast- eller papptråg och plastfolie.

”Resultatet från testet har visat att sötpotatis fungerade bättre än avokado, därför blir nu märkningen permanent för sötpotatis. Utöver det kommer vi även att märka ekologisk vattenmelon och butternutpumpa med laser. De nya produkterna kommer på marknaden i samband med att de europeiska skördarna startar”, säger Peter Hägg, sortimentschef frukt och grönt på ICA.

ICAs pilotprojet har tagits emot väl av konsumenterna.

”Det har funnits ett stort intresse från kunder och den nya märkmetoden har också uppmärksammats internationellt som ett viktigt hållbarhetsprojekt. Inom ett par år tror vi att märkningen blir vardag för många konsumenter i Europa, eftersom intresset för mer miljövänligt emballage gjort sig tydligt under vår testperiod”, säger Peter Hägg.

Källa ICA

Text Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432