ICA är sponsor till Svenska Fotbollförbundet och i samband med sommarens fotbolls-VM i Ryssland lanserar ICA ett sortiment med ”blågula” produkter i specialmärkta förpackningar. En del av försäljningspriset för de blågula varorna går till Svenska Fotbollförbundets initiativ ”Alla är olika – olika är bra”, som arbetar för ett mer demokratiskt, integrerat och jämställt fotbollsföreningsliv.
Det blågula sortimentet, som ICA tagit fram till fotbolls-VM, omfattar totalt 55 varor, speciellt utvalda för att passa framför TV-matcherna! Produkterna består av allt från pizza och tacos till smaksatta dadlar och selleristicks. Sortimentet är tillfälligt och säljs under veckorna 21-28 och insamlingsmålet för perioden är två miljoner kronor.
”ICA har ett stort engagemang både lokalt och nationellt i fotbollen. Idrottsföreningar spelar en viktig roll för att förbättra folkhälsan och skapa gemenskap i samhället. Därför är det viktigt att alla får vara med. Svenska Fotbollförbundets initiativ ´Alla är olika – olika är bra´ gör ett betydelsefullt arbete för mångfald som vi stöttar med stort engagemang”, säger Anders Svensson, VD ICA Sverige, i ett pressmeddelande.
”Alla är olika – olika är bra” handlar om allas rätt att delta i svensk fotboll. Alla ska känna sig välkomna oavsett nationalitet, etniskt ursprung, religion, ålder, kön, sexuell läggning och funktionshinder. Projektet har sedan 2016 delat ut bidrag till föreningar, som arbetar förebyggande med demokrati, jämställdhet och integration
”Genom sin blågula insamling bidrar ICA till ett öppnare och mer jämställt föreningsliv runt om i landet – vilket i förlängningen bidrar till ett tryggare samhälle. Vi är otroligt tacksamma för samarbetet och hoppas nu på framgång både på fotbollsplanen och i butikerna i sommar”, säger Håkan Sjöstrand, generalsekreterare Svenska Fotbollförbundet.
Mer information om ”Alla är olika – olika är bra” finns HÄR.