ICA lanserar specialmärkta produkter till fotbolls-VM

PUBLICERAD: 24 maj 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Här syns några av de 55 produkter i specialmärkta förpackningar, som ingår i ICA:s ”blågula” sortiment inför sommarens fotbolls-VM i Ryssland. En del av försäljningspriset går till Svenska Fotbollförbundets initiativ ”Alla är olika – olika är bra”.|Förpackningarna är märkta med en  blågul ”supporterhalsduk” med texten ”Fotbollsfest!”.

ICA är sponsor till Svenska Fotbollförbundet och i samband med sommarens fotbolls-VM i Ryssland lanserar ICA ett sortiment med ”blågula” produkter i specialmärkta förpackningar. En del av försäljningspriset för de blågula varorna går till Svenska Fotbollförbundets initiativ ”Alla är olika – olika är bra”, som arbetar för ett mer demokratiskt, integrerat och jämställt fotbollsföreningsliv.

Det blågula sortimentet, som ICA tagit fram till fotbolls-VM, omfattar totalt 55 varor, speciellt utvalda för att passa framför TV-matcherna! Produkterna består av allt från pizza och tacos till smaksatta dadlar och selleristicks. Sortimentet är tillfälligt och säljs under veckorna 21-28 och insamlingsmålet för perioden är två miljoner kronor.

”ICA har ett stort engagemang både lokalt och nationellt i fotbollen. Idrottsföreningar spelar en viktig roll för att förbättra folkhälsan och skapa gemenskap i samhället. Därför är det viktigt att alla får vara med. Svenska Fotbollförbundets initiativ ´Alla är olika – olika är bra´ gör ett betydelsefullt arbete för mångfald som vi stöttar med stort engagemang”, säger Anders Svensson, VD ICA Sverige, i ett pressmeddelande. 

”Alla är olika – olika är bra” handlar om allas rätt att delta i svensk fotboll. Alla ska känna sig välkomna oavsett nationalitet, etniskt ursprung, religion, ålder, kön, sexuell läggning och funktionshinder. Projektet har sedan 2016 delat ut bidrag till föreningar, som arbetar förebyggande med demokrati, jämställdhet och integration

”Genom sin blågula insamling bidrar ICA till ett öppnare och mer jämställt föreningsliv runt om i landet – vilket i förlängningen bidrar till ett tryggare samhälle. Vi är otroligt tacksamma för samarbetet och hoppas nu på framgång både på fotbollsplanen och i butikerna i sommar”, säger Håkan Sjöstrand, generalsekreterare Svenska Fotbollförbundet. 

Mer information om ”Alla är olika – olika är bra” finns HÄR.

JP Press & Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback