ICA lanserar specialmärkta produkter till fotbolls-VM

PUBLICERAD: 24 maj 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Här syns några av de 55 produkter i specialmärkta förpackningar, som ingår i ICA:s ”blågula” sortiment inför sommarens fotbolls-VM i Ryssland. En del av försäljningspriset går till Svenska Fotbollförbundets initiativ ”Alla är olika – olika är bra”.|Förpackningarna är märkta med en  blågul ”supporterhalsduk” med texten ”Fotbollsfest!”.

ICA är sponsor till Svenska Fotbollförbundet och i samband med sommarens fotbolls-VM i Ryssland lanserar ICA ett sortiment med ”blågula” produkter i specialmärkta förpackningar. En del av försäljningspriset för de blågula varorna går till Svenska Fotbollförbundets initiativ ”Alla är olika – olika är bra”, som arbetar för ett mer demokratiskt, integrerat och jämställt fotbollsföreningsliv.

Det blågula sortimentet, som ICA tagit fram till fotbolls-VM, omfattar totalt 55 varor, speciellt utvalda för att passa framför TV-matcherna! Produkterna består av allt från pizza och tacos till smaksatta dadlar och selleristicks. Sortimentet är tillfälligt och säljs under veckorna 21-28 och insamlingsmålet för perioden är två miljoner kronor.

”ICA har ett stort engagemang både lokalt och nationellt i fotbollen. Idrottsföreningar spelar en viktig roll för att förbättra folkhälsan och skapa gemenskap i samhället. Därför är det viktigt att alla får vara med. Svenska Fotbollförbundets initiativ ´Alla är olika – olika är bra´ gör ett betydelsefullt arbete för mångfald som vi stöttar med stort engagemang”, säger Anders Svensson, VD ICA Sverige, i ett pressmeddelande. 

”Alla är olika – olika är bra” handlar om allas rätt att delta i svensk fotboll. Alla ska känna sig välkomna oavsett nationalitet, etniskt ursprung, religion, ålder, kön, sexuell läggning och funktionshinder. Projektet har sedan 2016 delat ut bidrag till föreningar, som arbetar förebyggande med demokrati, jämställdhet och integration

”Genom sin blågula insamling bidrar ICA till ett öppnare och mer jämställt föreningsliv runt om i landet – vilket i förlängningen bidrar till ett tryggare samhälle. Vi är otroligt tacksamma för samarbetet och hoppas nu på framgång både på fotbollsplanen och i butikerna i sommar”, säger Håkan Sjöstrand, generalsekreterare Svenska Fotbollförbundet. 

Mer information om ”Alla är olika – olika är bra” finns HÄR.

JP Press & Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning