I sommar blir det ”Rosa på bal” på våra fält…

PUBLICERAD: 11 juni 2015
UPPDATERAD: 25 januari

I sommar kommer vi att se rosa ensilagebalar på fälten runt om i Sverige! 25 kronor per rulle rosa plastfilm går till bröstcancerforskningen.

I sommar kommer vi att se rosa balar på fälten runt om i Sverige! Idén att göra rosa plast till ensilagebalar kommer ursprungligen från plastfilmsproducenten Trioplasts leverantör i Nya Zeeland och nu tar Trioplast och Lantmännen den vidare till de svenska fälten.
Pengar från försäljningen av rosa plastfilm går till bröstcancerforskningen genom att Trioplast, Lantmännen och deras gemensamma slutkunder skänker 25 kr per rulle rosa film till BRO (Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation).
 

Under 2014 genomfördes en liknande kampanj i Nya Zeeland. Syftet att uppmärksamma budskapet med de rosa balarna var väldigt lyckat och kampanjen mottogs mycket positivt av landets lantbrukare 

”Då många kvinnor är verksamma inom lantbruket, vill vi uppmärksamma och bidra till forskningen om en sjukdom som drabbar så många kvinnor. Detta kändes extra angeläget eftersom några av våra kollegor drabbats av bröstcancer. Genom att visualisera budskapet med rosa balar ute på fälten, kan vi påminna fler om att bidra till forskningen”, skriver Trioplast i ett pressmeddelande.

Trots att det innebar både extra utvecklings- och produktionskostnader så tog man på Trioplast snabbt ett beslut om att stödja idén. Och redan under produktutvecklingen av de rosa balarna förstod man att den rosa färgens signalvärde var stort, då besökare, som såg balarna i Trioplats testhall, direkt frågade om de var producerade för att stödja bröstcancerforskning. 

”Vi är väldigt glada att vi tillsammans med våra gemensamma kunder kan bidra till och uppmärksamma denna viktiga forskning”, säger företagsledningen på Trioplast.

——————————-
Trioplast är en svensk industrigrupp med 1.200 anställda och en omsättning på ca 4 miljarder kronor. Trioplast är en av Europas ledande aktörer inom förpackningslösningar baserade på polyetenfilm. Trioplast utvecklar, tillverkar och distribuerar filmer och förpackningsmaterial för användning inom industri, jordbruk, odling, hygien och operationssjukvård, bygg, energi, avfallshantering, m. fl.

 

 

Senaste nytt

Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Packnews samarbetspartner och jurymedlem i Packnorth Award, Paul Jenkins från The PackHub, har varit i Utrecht, Nederländerna, i samband med Sustainable Packging Summit. Han besökte en McDonalds och fick lite fakta kring återanvändbara muggar som han publicerade på LinkedIn. Vi i sin tur återanvänder texten här.
Mugg utvald
Återanvändbara muggar fungerar dåligt i Nederländerna

Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Tetra Pak har inlett ett samarbete med det svenska  företaget Artek Solutions för att utforska nya användningsområden för PolyAl – det plast- och  aluminiummaterial som återvinns från dryckeskartonger. Målet är att skapa högpresterande  industriella produkter med lång livslängd genom att kombinera PolyAl med andra återvunna  material.
Artek_Tetra Pak
Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Kiilto lanserar det första nästan helt biobaserade smältlimmet för återvunna förpackningar. Limmet fungerar för återvunna förpackningar och tål frysning.
Kiiltox
Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Metsä Board har tidigare lanserat ett kostnadsbesparings- och lönsamhetsförbättringsprogram värt cirka 200 miljoner euro. Som en del av programmet inledde företaget den 7 oktober 2025 förhandlingar om verksamhetsförändringar som omfattar hela personalen i företagets verksamhetsländer. Det blev en handfull färre uppsägningar i Finland än förväntat. 
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback