I sommar blir det ”Rosa på bal” på våra fält…

PUBLICERAD: 11 juni 2015
UPPDATERAD: 25 januari

I sommar kommer vi att se rosa ensilagebalar på fälten runt om i Sverige! 25 kronor per rulle rosa plastfilm går till bröstcancerforskningen.

I sommar kommer vi att se rosa balar på fälten runt om i Sverige! Idén att göra rosa plast till ensilagebalar kommer ursprungligen från plastfilmsproducenten Trioplasts leverantör i Nya Zeeland och nu tar Trioplast och Lantmännen den vidare till de svenska fälten.
Pengar från försäljningen av rosa plastfilm går till bröstcancerforskningen genom att Trioplast, Lantmännen och deras gemensamma slutkunder skänker 25 kr per rulle rosa film till BRO (Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation).
 

Under 2014 genomfördes en liknande kampanj i Nya Zeeland. Syftet att uppmärksamma budskapet med de rosa balarna var väldigt lyckat och kampanjen mottogs mycket positivt av landets lantbrukare 

”Då många kvinnor är verksamma inom lantbruket, vill vi uppmärksamma och bidra till forskningen om en sjukdom som drabbar så många kvinnor. Detta kändes extra angeläget eftersom några av våra kollegor drabbats av bröstcancer. Genom att visualisera budskapet med rosa balar ute på fälten, kan vi påminna fler om att bidra till forskningen”, skriver Trioplast i ett pressmeddelande.

Trots att det innebar både extra utvecklings- och produktionskostnader så tog man på Trioplast snabbt ett beslut om att stödja idén. Och redan under produktutvecklingen av de rosa balarna förstod man att den rosa färgens signalvärde var stort, då besökare, som såg balarna i Trioplats testhall, direkt frågade om de var producerade för att stödja bröstcancerforskning. 

”Vi är väldigt glada att vi tillsammans med våra gemensamma kunder kan bidra till och uppmärksamma denna viktiga forskning”, säger företagsledningen på Trioplast.

——————————-
Trioplast är en svensk industrigrupp med 1.200 anställda och en omsättning på ca 4 miljarder kronor. Trioplast är en av Europas ledande aktörer inom förpackningslösningar baserade på polyetenfilm. Trioplast utvecklar, tillverkar och distribuerar filmer och förpackningsmaterial för användning inom industri, jordbruk, odling, hygien och operationssjukvård, bygg, energi, avfallshantering, m. fl.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax