I sommar kommer vi att se rosa balar på fälten runt om i Sverige! Idén att göra rosa plast till ensilagebalar kommer ursprungligen från plastfilmsproducenten Trioplasts leverantör i Nya Zeeland och nu tar Trioplast och Lantmännen den vidare till de svenska fälten.
Pengar från försäljningen av rosa plastfilm går till bröstcancerforskningen genom att Trioplast, Lantmännen och deras gemensamma slutkunder skänker 25 kr per rulle rosa film till BRO (Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation).
Under 2014 genomfördes en liknande kampanj i Nya Zeeland. Syftet att uppmärksamma budskapet med de rosa balarna var väldigt lyckat och kampanjen mottogs mycket positivt av landets lantbrukare
”Då många kvinnor är verksamma inom lantbruket, vill vi uppmärksamma och bidra till forskningen om en sjukdom som drabbar så många kvinnor. Detta kändes extra angeläget eftersom några av våra kollegor drabbats av bröstcancer. Genom att visualisera budskapet med rosa balar ute på fälten, kan vi påminna fler om att bidra till forskningen”, skriver Trioplast i ett pressmeddelande.
Trots att det innebar både extra utvecklings- och produktionskostnader så tog man på Trioplast snabbt ett beslut om att stödja idén. Och redan under produktutvecklingen av de rosa balarna förstod man att den rosa färgens signalvärde var stort, då besökare, som såg balarna i Trioplats testhall, direkt frågade om de var producerade för att stödja bröstcancerforskning.
”Vi är väldigt glada att vi tillsammans med våra gemensamma kunder kan bidra till och uppmärksamma denna viktiga forskning”, säger företagsledningen på Trioplast.
——————————-
Trioplast är en svensk industrigrupp med 1.200 anställda och en omsättning på ca 4 miljarder kronor. Trioplast är en av Europas ledande aktörer inom förpackningslösningar baserade på polyetenfilm. Trioplast utvecklar, tillverkar och distribuerar filmer och förpackningsmaterial för användning inom industri, jordbruk, odling, hygien och operationssjukvård, bygg, energi, avfallshantering, m. fl.