I sommar blir det ”Rosa på bal” på våra fält…

PUBLICERAD: 11 juni 2015
UPPDATERAD: 25 januari

I sommar kommer vi att se rosa ensilagebalar på fälten runt om i Sverige! 25 kronor per rulle rosa plastfilm går till bröstcancerforskningen.

I sommar kommer vi att se rosa balar på fälten runt om i Sverige! Idén att göra rosa plast till ensilagebalar kommer ursprungligen från plastfilmsproducenten Trioplasts leverantör i Nya Zeeland och nu tar Trioplast och Lantmännen den vidare till de svenska fälten.
Pengar från försäljningen av rosa plastfilm går till bröstcancerforskningen genom att Trioplast, Lantmännen och deras gemensamma slutkunder skänker 25 kr per rulle rosa film till BRO (Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation).
 

Under 2014 genomfördes en liknande kampanj i Nya Zeeland. Syftet att uppmärksamma budskapet med de rosa balarna var väldigt lyckat och kampanjen mottogs mycket positivt av landets lantbrukare 

”Då många kvinnor är verksamma inom lantbruket, vill vi uppmärksamma och bidra till forskningen om en sjukdom som drabbar så många kvinnor. Detta kändes extra angeläget eftersom några av våra kollegor drabbats av bröstcancer. Genom att visualisera budskapet med rosa balar ute på fälten, kan vi påminna fler om att bidra till forskningen”, skriver Trioplast i ett pressmeddelande.

Trots att det innebar både extra utvecklings- och produktionskostnader så tog man på Trioplast snabbt ett beslut om att stödja idén. Och redan under produktutvecklingen av de rosa balarna förstod man att den rosa färgens signalvärde var stort, då besökare, som såg balarna i Trioplats testhall, direkt frågade om de var producerade för att stödja bröstcancerforskning. 

”Vi är väldigt glada att vi tillsammans med våra gemensamma kunder kan bidra till och uppmärksamma denna viktiga forskning”, säger företagsledningen på Trioplast.

——————————-
Trioplast är en svensk industrigrupp med 1.200 anställda och en omsättning på ca 4 miljarder kronor. Trioplast är en av Europas ledande aktörer inom förpackningslösningar baserade på polyetenfilm. Trioplast utvecklar, tillverkar och distribuerar filmer och förpackningsmaterial för användning inom industri, jordbruk, odling, hygien och operationssjukvård, bygg, energi, avfallshantering, m. fl.

 

 

Senaste nytt

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Blue Ocean Closures nominerat till innovationspris av Svenska institutet

Innovationspriset Pioneer Prize – Honouring the beauty of Swedish innovation uppmärksammar små och medelstora svenska företag som skapat banbrytande innovationer kopplade till den gröna omställningen. Bakom initiativet står Svenska institutet i samarbete med Business Sweden. Ett av de nominerade företagen är Blue Ocean Closures
no3_Lars_Sandberg_BlueOceanClosures_Combo

Konsumentförpackningar av plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX