I morgon avgörs första delen av ”The Packbridge Challenge”

PUBLICERAD: 27 maj 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Johan Mårtensson, VD i Packbridge, värmer upp publiken och tävlingsdeltagarna i samband med fjolårets ”Packbridge Startup Day”.|Årets jury i “The Packbridge Challenge”
|Fjolårsvinnaren, finska Koepala, har tagit fram en innovativ förpackningslösning för take-away-mat.

I morgon, den 29 ma,j är det dags för ”Packbridge Startup Day”, som är första delen i Packbridges tävling för entreprenörer och startup-företag ”The Packbridge Challenge”. Tävlingen riktar sig till företag med en unik affärsidé eller innovation med potential på den globala marknaden.

Platsen för Packbridge Startup Day blir Malmö Arena Hotel och där kommer de anmälda tävlingsföretagen att få möjlighet att presentera sin verksamhet och sina idéer för tävlingsjuryn.

Packbridge skriver i ett pressmeddelande att årets tävling har attraherat ett ännu större intresse från entreprenörer och man kan i år stoltsera med 20-tal företag från sju olika länder. De kommer presentera lösningar inom nya hållbara material, smart logistik, nya tekniska lösningar och hållbara förpackningslösningar.

”Vilken möjlighet för industrin och samhället detta är! Packbridge har genom denna satsning skapat en mötesplats där entreprenörer, industrin och akademin kan öka möjligheten till nya samarbeten och framtida innovationer inom förpackningsområdet”, säger Johan Mårtensson, VD Packbridge.

The Packbridge Challenge är uppdelad i två delar: ”Packbridge Startup Day” som alltså äger rum i morgon den 29 maj och finalen, där årets vinnare utses. Finalen sker i samband med konferensen ”Top Packaging Summit by Packbridge” den 20 september, som även den äger rum på Malmö Arena Hotel. 

Första upplagan av The Packbridge Challenge var i fjol, 2017, och då togs tävlingen hem av finska företaget Koepala, som har tagit fram en innovativ förpackningslösning för take-away-mat. Koepala erhöll en prissumma på 50.000 kronor samt den unika möjligheten att träffa och samverka med intressenter inom Packbridges omfattande nätverk av mer än 200 företag.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning