|Fjolårsvinnaren, finska Koepala, har tagit fram en innovativ förpackningslösning för take-away-mat.
I morgon, den 29 ma,j är det dags för ”Packbridge Startup Day”, som är första delen i Packbridges tävling för entreprenörer och startup-företag ”The Packbridge Challenge”. Tävlingen riktar sig till företag med en unik affärsidé eller innovation med potential på den globala marknaden.
Platsen för Packbridge Startup Day blir Malmö Arena Hotel och där kommer de anmälda tävlingsföretagen att få möjlighet att presentera sin verksamhet och sina idéer för tävlingsjuryn.
Packbridge skriver i ett pressmeddelande att årets tävling har attraherat ett ännu större intresse från entreprenörer och man kan i år stoltsera med 20-tal företag från sju olika länder. De kommer presentera lösningar inom nya hållbara material, smart logistik, nya tekniska lösningar och hållbara förpackningslösningar.
”Vilken möjlighet för industrin och samhället detta är! Packbridge har genom denna satsning skapat en mötesplats där entreprenörer, industrin och akademin kan öka möjligheten till nya samarbeten och framtida innovationer inom förpackningsområdet”, säger Johan Mårtensson, VD Packbridge.
The Packbridge Challenge är uppdelad i två delar: ”Packbridge Startup Day” som alltså äger rum i morgon den 29 maj och finalen, där årets vinnare utses. Finalen sker i samband med konferensen ”Top Packaging Summit by Packbridge” den 20 september, som även den äger rum på Malmö Arena Hotel.
Första upplagan av The Packbridge Challenge var i fjol, 2017, och då togs tävlingen hem av finska företaget Koepala, som har tagit fram en innovativ förpackningslösning för take-away-mat. Koepala erhöll en prissumma på 50.000 kronor samt den unika möjligheten att träffa och samverka med intressenter inom Packbridges omfattande nätverk av mer än 200 företag.