I år utökar Stora Enso sitt engagemang i Almedalen

PUBLICERAD: 19 juni 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Stora Ensos flagga kommer att vaja extra stolt under Almedalsveckan på Gotland!|Sverigechefen Per Lyrvall och kommunikationschefen Ulrika Lilja är två från Stora Ensos koncernledning|som finns på plats under politikerveckan i Visby.

I år utökar Stora Enso sitt engagemang i Almedalen. Totalt deltar företaget med representanter i tolv seminariepaneler och arrangerar två egna seminarier. I Stora Ensos seminarier medverkar bland andra landsbygdsminister Sven-Erik Bucht och nytillträdde bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson. Dessutom äger ett antal enskilda politikermöten rum under veckan med representanter ur Stora Ensos koncernledning.

Den 3-10 juli är det dags för årets upplaga av Almedalen. Det är över 3.500 evenemang som arrangeras och omkring 30.000 personer beräknas besöka Visby under veckan. Tre representanter från Stora Ensos koncernledning är på plats. Det är Karl-Henrik Sundström, koncernchef, Per Lyrvall, Sverigechef och Ulrika Lilja, kommunikationschef. 

”I år utökar vi vår närvaro i Almedalen markant. Det är viktigt att vi engagerar oss i den svenska samhällsdebatten. Vi är måna om att få rätt förutsättningar för att kunna fortsätta utveckla och driva vår verksamhet i Sverige. I Almedalen finns unika möjligheter att framföra våra budskap till många betydelsefulla beslutsfattare”, säger Per Lyrvall.

Stora Enso arrangerar alltså två egna seminarier, vilka båda handlar om bioekonomi. Det första äger rum måndagen 4 juli kl.15.00 – 16.00 på Dagens Industris Arena. Rubriken på seminariet är: ”Kan bioekonomin bli en motor för hållbart samhällsbyggande?”. I panelen medverkar Stora Ensos koncernchef Karl-Henrik Sundström, Peter Eriksson, bostads – och digitaliseringsminister, Annika Winsth, chefsekonom, Nordea och Margareta Norell-Bergendahl, professor & vice rektor, Kungliga Tekniska Högskolan

Det andra seminariet, som Stora Enso arrangerar, är på Aktuell Hållbarhet Arena och det går av stapeln tisdagen den 5 juli kl.14.00 – 14.45. Rubriken på seminariet lyder: ”Hur kan skogsindustrin bidra till att Sverige blir en världsledande bioekonomi?”. Här består panelen av: Per Lyrvall, Stora Ensos Sverigechef, Sven-Erik Bucht, landsbygdsminister, Mårten Hellberg, VD, OrganoClick och Rebecka Le Moine, miljökonsult, PUSH Sverige/Skydda Skogen.

”Vi är väldigt nöjda med de panelister, som kommer att medverka vid båda våra seminarier. Bioekonomi är ett högaktuellt ämne, så det finns alla förutsättningar för riktigt bra debatter. Vi hoppas locka stor publik till båda våra seminarier”, säger Ulrika Lilja, kommunikationschef, Stora Enso.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432