Hypermodern wellpappfabrik har äntligen invigts i Norge

PUBLICERAD: 28 september 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Patrick Leclercq, VD för VPK Nordic, invigningstalade i Halden. (Bild Per Øyvind Nordberg)

Belgiska förpackningskoncernen VPK Packaging Group, som sedan 2016 äger det som en gång var anrika norska Peterson, har officiellt invigt sin hypermoderna wellpappfabrik i norska Halden. Fabriken har varit i drift i mer än ett år, men det är först nu som den kunnat bli officiellt invigd.

Fabriken har kostat över en miljard norska kronor och den är designad och byggd enligt den allra senaste teknologin. Fabriken är koldioxidneutral och använder biogas och naturgas till både produktion och uppvärmning.

Även wellpappmaskinerna i fabriken är state-of-the-art och baserade på Industri 4.0-principen, där alla maskiner och enheter i fabriken kan kommunicera med varandra. Fabriken är helautomatiserad och CO2-opitmerad för minsta möjliga miljöbelastning.

”Vi har säkert en av Europas mest effektiva fabriker för tillverkning av wellpappsförpackningar”, sade Tommy Prøitz, VPK försäljningsdirektör och chef för PackTech VPK, till norska Packnews.no vid invigningen.

Wellpappanläggningen i Halden är en av 34 VPK-fabriker runt om i Europa och med en prislapp på över en miljard kronor är den en av de största investeringarna i Halden-regionen och också en av VPK:s största.

Vid invigningen närvarade statsråd, lokalpolitiker, Belgiens Norge-ambassadör, representanter från koncernledningen i Belgien samt cirka 100 inbjudna gäster. Invigningstalade gjorde Patrick Leclercq, som är VD för VPK:s verksamheter i Norge och Norden, och det röda bandet klipptes av en utvald skara honoratiores.

Belgiska VPK förvärvade 2016 anrika norska wellpapp och förpackningsbolaget Peterson Packaging. ”Peterson”, som i många år varit ett välkänt varumärke för norsk wellpapp, har numera helt försvunnit, sedan VPK Packaging Group för två år sedan samlade alla sina bolag under det gemensamma företagsnamnet VPK Packaging. Läs mer HÄR!

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax