Hur kommer VR att påverka förpackningsbranschen?

PUBLICERAD: 3 september 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Hur kommer Virtual Reality att påverka förpackningsbranschen i framtiden? En paneldebatt på förpackningsmässan Empack ska försöka ge svar på den frågan.

Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR) är digitala tekniker, som kommer att diskuteras på förpackningsmässan Empack i oktober.
På mässan kommer VR-och AG-experter att dela med sig sin kunskap och sina erfarenheter och försöka ge svar på frågan: Hur kommer Virtual Reality att påverka förpackningsbranschen i framtiden?

Besökarna kommer även få möjlighet att själva få testa VR och AR i BoldArcs monter under mässdagarna.

Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR) är här för att stanna och tekniken kommer även att spela en viktig roll inom förpackningsindustrin. Redan idag börjar det dyka upp olika applikationer inom industrin. VR kan exempelvis användas för att maskinoperatörer ska kunna träna på virtuella versioner av maskinerna i produktionen, med syftet att prestera bättre på maskinerna och på så sätt effektivisera produktionen. AR har börjat användas som distansverktyg för att från huvudkontoret kunna stötta servicetekniker ute på sajt. 

”VR och AR -teknikerna har verkligen fått ett genombrott och kan hjälpa många företag att både bli effektiva och underlätta arbetet i produktionslinjen. Det är den nya tidens sätt att se på framtiden, vilket vi såklart vill belysa på mässan”, säger Emelie Törn, projektledare Empack.

Moderator för paneldebatten är Bengt Dalqvist, som driver BoldArc, en pionjär i VR-branschen med fokus riktat främst mot fastighets-, inrednings- och tillverkningsindustrin.
Deltagare i panelen är Viktor Peterson, CLVR Works, Emma af Robson, Co-Founder till Warpin Media, Elin Sjöström, byBrick Interface och Johan Hagegård, VD för IMRSV Studios.

Empack arrangeras av Easyfairs och äger rum den 4-5 oktober på Kistamässan i Stockholm.

 

 

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX