Hur kommer VR att påverka förpackningsbranschen?

PUBLICERAD: 3 september 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Hur kommer Virtual Reality att påverka förpackningsbranschen i framtiden? En paneldebatt på förpackningsmässan Empack ska försöka ge svar på den frågan.

Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR) är digitala tekniker, som kommer att diskuteras på förpackningsmässan Empack i oktober.
På mässan kommer VR-och AG-experter att dela med sig sin kunskap och sina erfarenheter och försöka ge svar på frågan: Hur kommer Virtual Reality att påverka förpackningsbranschen i framtiden?

Besökarna kommer även få möjlighet att själva få testa VR och AR i BoldArcs monter under mässdagarna.

Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR) är här för att stanna och tekniken kommer även att spela en viktig roll inom förpackningsindustrin. Redan idag börjar det dyka upp olika applikationer inom industrin. VR kan exempelvis användas för att maskinoperatörer ska kunna träna på virtuella versioner av maskinerna i produktionen, med syftet att prestera bättre på maskinerna och på så sätt effektivisera produktionen. AR har börjat användas som distansverktyg för att från huvudkontoret kunna stötta servicetekniker ute på sajt. 

”VR och AR -teknikerna har verkligen fått ett genombrott och kan hjälpa många företag att både bli effektiva och underlätta arbetet i produktionslinjen. Det är den nya tidens sätt att se på framtiden, vilket vi såklart vill belysa på mässan”, säger Emelie Törn, projektledare Empack.

Moderator för paneldebatten är Bengt Dalqvist, som driver BoldArc, en pionjär i VR-branschen med fokus riktat främst mot fastighets-, inrednings- och tillverkningsindustrin.
Deltagare i panelen är Viktor Peterson, CLVR Works, Emma af Robson, Co-Founder till Warpin Media, Elin Sjöström, byBrick Interface och Johan Hagegård, VD för IMRSV Studios.

Empack arrangeras av Easyfairs och äger rum den 4-5 oktober på Kistamässan i Stockholm.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx

Schur, Farusa och EME - tre danska företag på Scanpack

De danska företagen Schur, Farusa och EME var på Scanpack för att presentera sig för den skandinaviska marknaden. Med teman som 'One Schur', 'Grönare, lättare och starkare transportförpackningar' och 'Den största byggflexibiliteten' hade man valt att fånga gästernas uppmärksamhet. Packnews redaktör i Danmark, Søren Winsløw, besökte företagen.
schur_01

Ny rapport visar på utmaningar i nedskräpning och avfallshantering i skärgården

Tydligare ansvarsfördelning, bättre samarbeten samt lättillgänglig information och material till besökare. Det är nyckelåtgärderna som kan minska nedskräpningen och öka insamling i skärgården. De allra flesta skärgårdsbesökarna vill göra rätt val för miljön, bara de får rätt förutsättningar. Det visar en ny rapport från Håll Sverige Rent, Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS) och Coca-Cola i Sverige.
Pantstudie framsida