Hundratals miljoner alutomtar beredda att sprida julglädje...

PUBLICERAD: 9 december 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Chokladtomtar i färgglad ”kostym” av aluminiumfolie är ett populärt inslag i julfirandet. Många sparar sina ”alutomtar” i flera år, medan andra genast sliter av kostymen och går lös på innehållet… (Bild EAFA)|”Alufolie är det självklara förpackningsmaterialet till chokladtomtarna”, säger Marika Knorr, vice VD EAFA. (Bild EAFA)

Jultomtar i choklad, klädda i tunn, färgglad aluminiumfolie, hör julen till för många och säljs i hundratals miljoner världen över. I år förväntas produktionen och försäljningen av de populära ”alutomtarna” sätta nya rekord.

Enbart i Tyskland såldes förra julen mer än 151 miljoner exemplar av den fryntlige och vitskäggige gamle mannen i sin färgglada och juliga aluminiumkostym. Det var rekord och en ökning med fyra procent från året innan. Inför julen 2019 väntas en liknande ökning.

Den sammanlagda ytan av den tunna aluminiumfolie, som används för att förpacka och skydda alla chokladtomtar, som tillverkas i Europa, beräknas i år uppgå till fyra miljoner kvadratmeter, vilket motsvarar cirka 740 fotbollsplaner eller en 400 mil lång aluminiumremsa med en bredd av en meter…

”Alufolie är det självklara förpackningsmaterialet till chokladtomtarna”, säger Marika Knorr, vice VD EAFA. (Bild EAFA)

EAFA, den europeiska organisationen för producenter av aluminiumfolie, framhåller att det är värt att notera att chokladtomtarnas färgglada ”alukostym” inte bara bildar ett utmärkt skydd, tack vare alufoliens barriäregenskaper mot ljus, damm, vätskor och lukt, utan också är helt återvinningsbar. Återvunnen aluminiumfolie kan omvandlas till nya aluminiumprodukter med en energiåtgång, som är endast tio procent av den energi, som behövs för att producera motsvarande mängd jungfrulig aluminium.

”Det är förstås viktigt att skydda chokladjultomen på hans resa nerför skorstenen och till hans plats under granen! Det är en viktig anledning till att aluminiumfolien är det perfekta valet för hans inpackningsmaterial”, säger Marika Knorr, vice VD på EAFA.

(källa: Alu-Web.de/ International Aluminium Journal)

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx

Ny teknik ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar

Aptar CSP Technologies och ProAmpac har utvecklat en teknik som ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar.
proampac-and-aptar-1709018491x

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx