Jultomtar i choklad, klädda i tunn, färgglad aluminiumfolie, hör julen till för många och säljs i hundratals miljoner världen över. I år förväntas produktionen och försäljningen av de populära ”alutomtarna” sätta nya rekord.
Enbart i Tyskland såldes förra julen mer än 151 miljoner exemplar av den fryntlige och vitskäggige gamle mannen i sin färgglada och juliga aluminiumkostym. Det var rekord och en ökning med fyra procent från året innan. Inför julen 2019 väntas en liknande ökning.
Den sammanlagda ytan av den tunna aluminiumfolie, som används för att förpacka och skydda alla chokladtomtar, som tillverkas i Europa, beräknas i år uppgå till fyra miljoner kvadratmeter, vilket motsvarar cirka 740 fotbollsplaner eller en 400 mil lång aluminiumremsa med en bredd av en meter…

EAFA, den europeiska organisationen för producenter av aluminiumfolie, framhåller att det är värt att notera att chokladtomtarnas färgglada ”alukostym” inte bara bildar ett utmärkt skydd, tack vare alufoliens barriäregenskaper mot ljus, damm, vätskor och lukt, utan också är helt återvinningsbar. Återvunnen aluminiumfolie kan omvandlas till nya aluminiumprodukter med en energiåtgång, som är endast tio procent av den energi, som behövs för att producera motsvarande mängd jungfrulig aluminium.
”Det är förstås viktigt att skydda chokladjultomen på hans resa nerför skorstenen och till hans plats under granen! Det är en viktig anledning till att aluminiumfolien är det perfekta valet för hans inpackningsmaterial”, säger Marika Knorr, vice VD på EAFA.
(källa: Alu-Web.de/ International Aluminium Journal)