Hundratals miljoner alutomtar beredda att sprida julglädje...

PUBLICERAD: 9 december 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Chokladtomtar i färgglad ”kostym” av aluminiumfolie är ett populärt inslag i julfirandet. Många sparar sina ”alutomtar” i flera år, medan andra genast sliter av kostymen och går lös på innehållet… (Bild EAFA)|”Alufolie är det självklara förpackningsmaterialet till chokladtomtarna”, säger Marika Knorr, vice VD EAFA. (Bild EAFA)

Jultomtar i choklad, klädda i tunn, färgglad aluminiumfolie, hör julen till för många och säljs i hundratals miljoner världen över. I år förväntas produktionen och försäljningen av de populära ”alutomtarna” sätta nya rekord.

Enbart i Tyskland såldes förra julen mer än 151 miljoner exemplar av den fryntlige och vitskäggige gamle mannen i sin färgglada och juliga aluminiumkostym. Det var rekord och en ökning med fyra procent från året innan. Inför julen 2019 väntas en liknande ökning.

Den sammanlagda ytan av den tunna aluminiumfolie, som används för att förpacka och skydda alla chokladtomtar, som tillverkas i Europa, beräknas i år uppgå till fyra miljoner kvadratmeter, vilket motsvarar cirka 740 fotbollsplaner eller en 400 mil lång aluminiumremsa med en bredd av en meter…

”Alufolie är det självklara förpackningsmaterialet till chokladtomtarna”, säger Marika Knorr, vice VD EAFA. (Bild EAFA)

EAFA, den europeiska organisationen för producenter av aluminiumfolie, framhåller att det är värt att notera att chokladtomtarnas färgglada ”alukostym” inte bara bildar ett utmärkt skydd, tack vare alufoliens barriäregenskaper mot ljus, damm, vätskor och lukt, utan också är helt återvinningsbar. Återvunnen aluminiumfolie kan omvandlas till nya aluminiumprodukter med en energiåtgång, som är endast tio procent av den energi, som behövs för att producera motsvarande mängd jungfrulig aluminium.

”Det är förstås viktigt att skydda chokladjultomen på hans resa nerför skorstenen och till hans plats under granen! Det är en viktig anledning till att aluminiumfolien är det perfekta valet för hans inpackningsmaterial”, säger Marika Knorr, vice VD på EAFA.

(källa: Alu-Web.de/ International Aluminium Journal)

Senaste nytt

Paul Jenkins och julkalendrar nyheter i Packnorth Award 2025

Nu har portarna öppnats för bidrag till Nordens största förpackningstävling Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nytillkomna kategorier och pratar med brittiska ThePackHubs vd Paul Jenkins, som är det nya internationella tillskottet i jurygänget. Vilka trender ser han? Och hur kommer den nya PPWR-förordningen att påverka branschen?
top-9

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Rottneros varslar personal efter vinstvarning

Förra veckan gick Rottneros ut med en vinstvarning på grund av allt högre råvarupriser, världsmarknadens vikande efterfrågan på mekanisk massa och en allt svagare dollarkurs. Nu varslar koncernen 47 personer där de flesta som påverkas jobbarpå Rottneros Bruk i Sunne.
Rottneros

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Leksands Knäckebröd uppdaterar design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet.
Leksandx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX