Huhtamäki ökar sin kapacitet inom foodservice-produkter

PUBLICERAD: 17 februari 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Huhtamäki investerar i ny produktionskapacitet i fabriken i tyska Alf|där man bland annat tillverkar dryckesbägare i plast och bioplast för foodservice-sektorn.

Finska förpackningskoncernen Huhtamäki Oyj investerar och ökar sin tillverkningskapacitet i bolagets fabrik i tyska Alf. Investeringen avser kompletterande tillverkningsutrustning för produktion av bland annat dryckesbägare och livsmedelsbehållare av plast och bioplast.
”Det finns en klart positiv trend för mat och dryck ”on-the-go” i Europa och vår enhet i Alf spelar en viktig rol när det gäller tillverkning av vissa viktiga förpackningsprodukter inom foodservice-sektorn. Genom att öka kapaciteten i Alf kan vi säkerställa en smidig leverans och ett bredare utbud av produkter till våra kunder.”, säger Eric Le Lay, ansvarig för Foosdservice Europe-Asia-Oceania hos Huhtamäki.

Huhtamäki skriver i ett pressmeddelande att de nya produktionslinjerna i Alf arbetar med state-of-the-art-teknik och är helt automatiserade samt uppfyller alla krav på hög kvalitet och hög hygien. De nya tillverkningslinjerna beräknas kunna starta produktion under februari i år.

Starkt verksamhetsår 2015
Beskedet om investeringen i fabriken i Alf kommer samtidigt som Huhtamäki presenterar ett mycket gynnsamt bokslut för verksamhetsåret 2015.

Enligt bokslutet ökade försäljningen från 2.236 miljoner euro (drygt 21 miljarder kr) år 2014 till 2.726 miljoner euro (knappt 26 miljarder kr) under fjolåret. 
Rörelseresultatet (EBIT) ökade med hela 36 procent, från 175 miljoner euro år 2014 till 238 miljoner euro i fjol.

”Huhtamäki hade ännu ett starkt år i fjol och vi är nöjda med den stadiga förbättringen av lönsamheten, vilket också visar sig i ett rörelseresultat som är all-time-high. Vårt affärssegment Flexible Packaging har gjort stora framsteg, både organiskt och genom uppköpet och integrationen av indiska Positive Packaging i Huhtamäki”, säger Huhtamäkis VD och koncernchef Jukka Moisio i sin kommentar till årsbokslutet.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432