Huhtamäki: Ny marknadschef och förvärv av etikettföretag

PUBLICERAD: 15 april 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Leena Lie tillträder senast 1 oktober som ny marknads- och komunnikationschef i finska storkoncernen Huhtamäki Oyj.

Finska Huhtamäki Oyj, som är en global producent av förpackningar för livsmedel och dryck, har anställt Leena Lie som ny chef för marknad och kommunikation. Samtidigt meddelar bolaget att man förvärvat ett indiskt etikettföretag.

Leena Lie (49), som får den officiella titeln ”Senior Vice President, Marketing and Communications”, kommer närmast från Cargotec Corporation, där hon innehaft en liknande post. Hon har tidigare arebetat ibland annat Kemira, KONE och Nokia. Leena Lie kommer att tillträda senast 1 oktober 2018.

I sin nya befattning i Huhtamäki kommer Leena Lie även att ingår i koncernens verkställande ledningsgrupp och rapportera direkt till VD och koncernchef Jukka Moisio.

Leena Lies företrädare i Huhtamäki, Katariina Hietaranta, kommer fortsättningsvis att foklusera på finansiell kommunikation och investorrelationer och kommer att rapportera till Leena Lie.

Huhtamäki har också utökat sin närvaro på den indiska marknaden genom att förvärva det privatägda företaget Ajanta Packagings indiska verksamheter i Daman och Baddi. Vid anläggningarna produceras självhäftande etiketter och förvärvet stärker Huhtamäkis närvaro på den indiska marknaden och tillför ny tryckteknik till bolagets etikettområde.

De förvärvade verksamheterna omsätter cirka 10 miljoner euro (ca 104 miljoner kronor) och har sammanlagt 170 anställda.

Huhtamäki uppger i ett pressmedelande att man förvärvar verksamheterna för cirka 13 miljoner euro (ca 136 miljoner kronor) och att affären förväntas vara genomförd innan utgången av april 2018. Efter förvärvet kommer verksamheterna att ingå i Huhtamäkis affärsområde för flexibla förpackningar.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.