Huhtamäki köper inom foodservice och säljer sina konfektvarumärken

PUBLICERAD: 3 maj 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Exempel på förpackningar inom foodservice, som Tailored Packaging distribuerar i Australien.

Finska Huhtamäki Oyj har köpt en majoritetsandel i det australiska företaget Tailored Packaging, som distribuerar förpackningar inom foodservice och till grossister. Samtidigt meddelar Huhtamäki att man sålt sin varumärkesportfölj inom konfekt till USA-baserade investeringsfirman Highland Partners. Varumärkena var relaterade till Huhtamäkis konfektverksamhet, som man avyttrade år 1996.

Enligt Huhtamäkis pressmeddelande innebär försäljningen av konfektvarumärkena att Huhtamäkis bokslut för andra kvartalet 2018 kommer att belastas med en jämförelsestörande post på 16 miljoner US dollar (ca 142 miljoner kronor).

Förvärvet av Tailored Packaging innebär att Huhtamäki får tillgång till ett nätverk av distributionscentraler, som täcker hela Australien och möjliggör effektivare och snabbare hantering för Huhtamäkis kunder ”down under”. Tailored Packaging, som bildades i Sydney år 2001, har försäljningskontor och distributionscentraler i varje stat i Australien. Företaget, som sysselsätter 130 personer, är en av de största importörerna och distributörerna av foodservice-förpackningar i Australien.

Huhtamäkis förvärvade andel i Tailored Packaging uppgår till 65 procent och köpeskillingen var cirka 35 miljoner euro (ca 371 miljoner kronor). Verksamheten kommer att ingå som en del i Huhtamäkis affärsområde Foodservice Europe-Asia-Oceania.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432